Seriál těstoviny: Těstoviny v dětském jídelníčku

Těstoviny děti milují a pro rodiče představují těstoviny často rychlou záchrannou při přípravě oběda nebo večeře. Děti ale nejsou malou verzí dospělého, mají ale specifické nároky na stravování. Proto se v tomto díle seriálu Těstoviny zaměříme na specifika konzumace těstovin v dětském věku. Kdy začít zařazovat těstoviny do jídelníčku nejmenších dětí a na jaké suroviny si dát při přípravě těstovinových jídel pro děti pozor? Rady a tipy na “dětské těstoviny” na Jakvkuchyni.cz.

Seriál těstoviny: Těstoviny v dětském jídelníčku
Článek Seriál těstoviny: Těstoviny v dětském jídelníčku na Jakvkuchyni.cz – jak připravit chutné a výživově hodnotné těstoviny. (Zdroj: shutterstock.com).

Kdy a jak zařadit těstoviny do jídelníčku?

Kdy je správný čas pro zavádění příkrmů, to je otázka, kterou si pokládá snad každý rodič.

Při zavádění příkrmů se doporučuje začít nejprve zeleninou, následně maso-zeleninovými příkrmy, ovocem a po cca  4 – 6  týdnech od zavedení první lžičky přichází na řadu obiloviny, tedy i těstoviny. Nejprve podáváme příkrmy v podobě hladké kaše, postupně pak přecházíme na menší a větší kousky. Podrobněji v článku Postupné zavádění příkrmů – jak na to?

TIP
Těstoviny vybíráme drobnějších tvarů a důkladně povaříme, aby byly měkké. Pokud zavádíme příkrmy
metodou BLW  (jídlo do tlapky) volíme naopak větší tvary těstovin . 

Děti, těstoviny a lepek

Klasické těstoviny jsou zdrojem lepku. Ten se doporučuje zavádět do stravy kojence kdykoliv během zavádění příkrmů. Ideálně v době kdy je dítě kojeno. Zavádění lepku by mělo být postupné, proto nejprve podáváme malé množství lepek obsahujících potravin. Například pár lžiček obilné kaše, nebo trošku těstovin do příkrmu.
Více o potravinových alergiích a intolerancích v seriálu Potravinové alergie a intolerance u dětí.

Jak připravit výživově hodnotné těstoviny pro děti?

Spousta malých dětí má rádo jen omaštěné těstoviny, příp. ochucené cukrem, nebo těstoviny s kečupem. To ale nejsou z výživového hlediska plnohodnotné pokrmy.

Čím můžeme těstoviny doplnit, aby si naše děti pochutnalyi a zároveň přijalyi dostatek živin potřebných pro jejich růst a vývoj?

Jídla s těstovinami by měly obsahovat základní živiny – bílkoviny, tuky a sacharidy.

DOBRÉ VĚDĚT
Zdrojem cukrů u receptů s těstovinami právě samotné těstoviny. Složení sacharidů můžeme ovlivnit podle toho, jaký
druh těstovin vybereme – resp. tím, z jakých ingrediencí jsou těstoviny vyrobeny (například proteinové těstoviny obsahují oproti klasickým cca o ⅓ méně sacharidů, ale zase mnohem více bílkovin).
Více v Seriálu Těstoviny v díle Proteinové těstoviny.

Podle druhu těstovin, je pak potřeba doplnit je o vhodné zdroje dalších živin, které jsou pro tělo důležité.

Pokud vaříme klasické těstoviny, měli bychom je doplnit o vhodný zdroj bílkovin, jako je libové maso, ryby, vejce, luštěniny nebo mléčné výrobky. 

POZOR
Při přípravě těstovin pro menší děti bychom se měli vyvarovat tučných mas, uzenin, tučným mléčným výrobkům, zrajícím a plísňovým sýrům a nedokonale upraveným vejcím. 

Na přípravu pokrmu je vhodné použít rostlinné tuky (olivový nebo řepkový olej), případně hotový pokrm zakápnout např. lněným olejem, který je vhodným zdrojem důležitých omega 3 mastných kyselin. Pro větší děti lze hotový pokrm ozdobit semínky, nebo ořechy.

DOBRÉ VĚDĚT
Omega 3 mastné kyseliny jsou u dětí důležité pro správný vývoj a růst. Tělo si je nedokáže vytvořit, proto je musíme přijímat ve stravě. Jejich hlavním zdrojem jsou tučné ryby, řepkový olej,
chia semínka a v těchto olejích: lněném, sójovém, konopném nebo z vlašských ořechů.

Jak je to u dětí s konzumací vlákniny?

Další složkou, kterou by měl vyvážený pokrm pro děti obsahovat, je zdroj vlákniny. Významné množství vlákniny obsahuje ovoce a zelenina.

ZAPAMATUJTE SI
Děti si vytvářejí stravovací návyky na celý život, proto bychom měli dbát na zařazování zeleniny nebo ovoce ke každému jídlu. 

K těstovinám se výborně hodí omáčky a právě k nim můžeme použít zeleninu. Kromě klasické rajčatové, kterou mají děti rádye, můžeme vyzkoušet méně obvyklou mrkvovou, dýňovou, květákovou nebo třeba cuketovou omáčku.
K tomu je pak ideální nabídnout dítěti pár kousků čerstvé zeleniny. Z hlediska přísunu zeleniny díky tomu máme v tomto případě splněno.

U menších dětí zatěžuje nadbytečný příjem vlákniny zažívání, které může našim nejmenším působit bolesti břicha a omezovat vstřebávání mikroživin.
Proto se pro děti mladší 3 let nedoporučují celozrnné výrobky (například těstoviny a pečivo).
Je ale vhodné do jídelníčku zařazovat málo opracované obiloviny, které mají o něco méně vlákniny, ale obsahující cenné mikroživiny. Proto je vhodné zařažovat například jáhly, pohanku, quinou, kroupy, polentu aj. – to platí i pro těstoviny, které z těchto surovin mohou být vyrobeny.

Jak dětem dochutit těstoviny?

Při přípravě těstovin pro děti do 1 roku bychom neměli vůbec solit ani používat potraviny bohaté na sůl (například parmezán). Obecně bychom měli dávat pozor na množství soli.
Nenechme děti zvyknout si na chuťově výraznější (slanější) jídla. Mohou pak odmítat méně výrazná jídla a potraviny.

Cibuli a česnek můžeme postupně dle tolerance používat u dětí nad 1 rok. Dráždivé koření jako chilii se dětem nedoporučuje vůbec. 

DOBRÉ VĚDĚT
Posypáním hotového pokrmu
čerstvými zelenými bylinkami (pažitkou, petrželkou, bazalkou) zlepšíme jeho stravitelnost a dodáme vitaminy, minerální látky a enzymy.

Co dělat, když máme doma nejedlíka?

Ne všechny děti mají dobrý apetit. S některými je to boj o každé sousto. Těstoviny jsou výborné v tom, že mají spoustu tvarů a dokonce i barev.
Na trhu najdeme těstovinová písmenka, zvířátka a dokonce i oblíbené seriálové postavičky. Jejich přidáním můžeme zatraktivnit nejen hlavní chod, ale i polévky. 

Vhodné je střídat i různé kulinární úpravy těstoviny můžeme klasicky vařit, ale také zapékat či restovat.
A skvělou činností je připravit si s dětmi domácí těstoviny, nebo ravioli. Děti budou mít motivaci ochutnat vlastní výtvor a ještě si užijeme společně strávený čas.

Zkuste si s dětmi připravit těstoviny s chutnou a zdravou omáčkou z červené čočky. Jak na to poradí recept na Jakvkuchyni.cz.

Těstoviny s omáčkou z červené čočky

Těstoviny s omáčkou z červené čočky

Pro příjem bílkovin není nezbytně nutné, aby děti konzumovaly maso každý den. Je ale třeba zvolit jiný zdroj kvalitních bílkovin, kterým...

Recept - suroviny a postup

Těstoviny jsou nedílnou součástí našich jídelníčků, ale neměli bychom zapomínat ani na ostatní druhy příloh. Snažme se udržet v jídelníčku co největší pestrost a zařazujme nejen tradiční přílohy jako jsou brambory, rýže a knedlíky, ale zkusme i méně obvyklé přílohy jako jáhly, bulgur, pohanku, quinou a další.

Dojídat po dětech není v rámci udržení stabilní hmotnosti žádoucí. Proto je vhodné nabírat dětem jen tolik jídla, kolik si myslíme, že jsou schopné sníst. Přidat jim můžeme vždycky. Zbytky pokrmů lze v některých městech vytřídit do nádob na gastroodpad (biologicky rozložitelný odpad z kuchyní a stravoven). Patří do nich zejména nezpracované suroviny, nezkonzumované zbytky pokrmů a potraviny rostlinného a živočišného původu či potraviny po datu spotřeby. 

Autor: tým nutričních terapeutek Nutrifit

Tento článek je součástí seriálu článků nazvaného "Těstoviny". Přečtěte si také další díly tohoto oblíbeného seriálu!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*