Znáte a jíte „junk food”?


Ve světě globalizace se to jen hemží cizojazyčnými pojmy. Možná už jste slyšeli pojem „junk food“ a pokud ne, nevadí, právě o něm totiž Jakvkuchyni.cz vše prozradí. I přesto, že je vám tento pojem neznámý, je ale dost pravděpodobné, že už jste si nějaký „to“ „junk food“ dopřáli…

junk food

Co je junk food?

Tento pojem je souhrnným názvem pro potraviny, které mají obecně vysokou energetickou hodnotu, ale nutriční hodnotu téměř žádnou.

Junk food je zdrojem tzv. prázdné energie = energii tělu dodají (často v nadbytku), ale naše tělo nijak nevyživí. V češtině bychom pro tyto potraviny mohli použít termín nevhodné či nezdravé.

U junk food je typický vysoký obsah jednoduchých cukrů, nasycených tuků či soli a nízký obsah bílkovin, polynenasycených tuků, hodnotných polysacharidů, vitamínů, minerálních látek, vlákniny a dalších nutričně významných látek.
TIP: podrobněji o složení stravy v seriálu Malý průvodce výživou – z čeho se skládá strava a proč jíme?

Pro spoustu z nás může být junk food synonymem pro fast food, ale není to úplně tak. Přestože bychom většinu pokrmů z fast foodu mohli zařadit mezi junk food, můžeme v nich najít i takové, které by mohly do vyváženého jídelníčku patřit (např. saláty nebo obložené housky se zeleninou, sýrem).

Jaké potraviny patří mezi junk food?

Sladkosti, slazené nápoje, chipsy nebo hranolky asi napadnou každého. Patří sem ale i tučné masné výrobky (např. šunkové rolky nebo třeba vlašský salát).

Obecně můžeme říct, že do junk food také řadíme potraviny, které jsou vysoce zpracované – mají dlouhou dobu spotřeby (např. croissant, který vydrží půl roku), obsahují často nadbytek přídatných látek (aditiv).
Také tam patří snadno konzumovatelné potraviny (tzv. ready to eat), které jsou hotové k jídlu, a tak je stačí třeba jen ohřát. Typicky se jedná o balené pečivo, přislazované snídaňové cereálie (různé kuličky, polštářky), hotové masové koule, kuřecí a rybí nugety, instantní nudle a polévky, mražená nebo předpřipravená jídla, sendviče atd.
Někteří výrobci se snaží původní surovinu využít kvalitně, a i v této kategorii se dají najít vhodná jídla, ovšem bez čtení složení se neobejdeme. Riziko, že nutriční hodnota těchto pokrmů bude velmi nízká, je velmi pravděpodobné.

cola

Pozor na to, že některé potraviny se tváří jako zdravé alternativy k junk food, ale když porovnáte rizikové živiny, je jejich obsah prakticky totožný.
Například zeleninové chipsy obsahují v podstatě stejné množství soli jako běžné bramborové lupínky nebo lyofilizované ovoce (tedy nejvhodnější úprava sušeného ovoce), jež výrobce obalí „jogurtovou“ polevou, která ale nemá s jogurtem nic společného a ve složení polevy prakticky najdeme jen nasycené tuky a cukr – to pak degraduje hodnotu celého výrobku.

Proč si dávat na junk food pozor?

Častá konzumace těchto potravin logicky může zvyšovat riziko rozvoje nadváhy a s tím spojených kardiovaskulárních onemocnění, diabetu mellitu 2. typu, rakoviny a dalších „civilizačních“ onemocnění.
Současně byly u lidí konzumujících junk food po převážnou část dne pozorovány mimo nárůst hmotnosti také znaky rozvoje malnutrice (tedy podvýživy).
Tito lidé měli sice nadbytek tělesného tuku, ale nutričně byli podvyživeni (dlouhodobě se rozvíjí deficit pro tělo nezbytných vitaminů, minerálních látek aj., které taková strava nedodává).

Jaké živiny jsou ve stravě rizikové?

Jíst se musí, potraviny ale obsahují živiny a látky, kterým je vhodné se s ohledem na naše zdraví vyhnout.

Jednoduché cukry

Nejen cukr, ale i fruktóza (příp. v potravinách často používaný glukózovo-fruktózový sirup) jsou často v junk food obsaženy.
Právě proto mají tyto potraviny obvykle vysoký glykemický index a kromě toho, že nás takové jídlo nezasytí na dlouho, za chvíli dostaneme opět „na něco chuť“, přispívají také k obezitě.
Nadměrná konzumace fruktózy navíc zvyšuje riziko rozvoje onemocnění jater.

Nasycené tuky

Junk food jsou bohaté na nasycené tuky, ale chudé na polynenasycené mastné kyseliny, čímž zvyšují riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Sůl

Nadbytečná konzumace soli zvyšuje riziko onemocnění ledvin, srdce, hypertenze, osteoporózy aj.

Akrylamid

Jedná se o prokázaný karcinogen, který vzniká při působení vysokých teplot, převážně při smažení.

Jak často konzumovat junk food?

Přestože junk food nemá pro naše zdraví žádnou přidanou hodnotu, je těžké se mu v dnešní době úplně vyvarovat. Většinou se s ním setkáme jako součást pohoštění na návštěvách či oslavách, ale mnozí z nás ho bohužel mají jako běžnou součást jídelníčku.

V optimálním případě bychom tyto potraviny neměli konzumovat pravidelně a už vůbec ne každý den. Neměly by tvořit základ našeho jídelníčku, ale měly by se v něm objevovat zcela výjimečně.

Velký pozor bychom měli dávat zejména na výskyt junk food u dětí, které často tento typ potravin velmi láká. Zde působí zejména vzor rodiny a blízkého okruhu, ale také reklama, na niž jsou děti velmi citlivé a výrobci moc dobře vědí, že když přidají k jídlu navíc hračku nebo obrázek oblíbeného hrdiny, že rodiče často prosbu dětí o nevhodný výrobek neustojí.
Někteří rodiče nákup junk food chápou jako výraz lásky, milé pozornosti a péče o dítě, protože mu tím naplní jeho aktuální potřeby. Bohužel tím v dětech podporujeme spíše špatné stravovací návyky, proto zkusme tlaku ratolestí odolat a hledat zdravější či vhodnější alternativy, jak děti potěšit.

Tipy, jak se konzumaci junk food vyvarovat

Když se zamyslíme, proč nejčastěji po junk food sáhneme, dojdeme k tomu, že jde o čas. Rychle si dát něco ke snídani, obědu nebo večeři.
Proto bychom se měli zaměřit na to, abychom si na sebe našli čas a naučili se plánovat si jídlo dopředu a nemuseli tak často sáhnout po ne zcela ideální variantě.

Dalším důležitým faktorem je i chuť, struktura potraviny a psychologický efekt. Potravinářské firmy a reklamní společnosti dobře vědí, jak oklamat náš mozek a navést nás k tomu, že danou potravinu potřebujeme pro navození pohody. Proto je důležité nezapomínat dělat si radost i jinými aktivitami než jídlem.

V neposlední řadě platí zásada „Co není doma, to nesním”, takže je potřeba se junk food vyhýbat už v obchodě.

Autoři: tým nutričních terapeutek Nutrifit

Štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*