Nebojte se maso očichat aneb Jak nekoupit zkažené maso


O nákupu masa už toho bylo napsáno hodně, ale i přesto mnozí z nás dělají stále stejné chyby. Je jasné, že je vždy lepší nakupovat přímo u výrobce, protože jen u nich máte jistotu, že maso nemáte nakřehčené vodou. Což je klasický problém importovaného masa a českých velkopodniků.

maso

Kromě toho můžeme u farmářů čekat, že si dají záležet i na správné porážce zvířat, díky čemuž se zabrání snížení kvality masa. Maso vystresovaných zvířat při hromadných porážkách je světlé a někdy může být i nakyslé.

Vždy je potřeba zajímat se o to, z jakého chovu maso pochází a také jak staré poražené zvíře bylo a kdy expedice proběhla. Všechny tyto údaje dnes musejí být povinně zveřejňovány. Vždy je pochopitelně lepší nakupovat maso z mladších než starších kusů.

Při nákupu byste se měli dávat pozor na vzhled masa, konzistenci, ale i vůni. I v řeznictví by vám měli umožnit pořádně tyto aspekty prozkoumat, navíc vám mohou poradit, k čemu se jaká část masa hodí.

Pořádně si rozmyslete, zda kupovat maso zmražené, protože zmražením se ztrácí kvalita a chuť masa. A navíc je to neekonomické, jelikož rozmrazením ztratíte 10 procent váhy. Ani balené maso bychom neradi doporučovali, pochopitelně se vždy nejedná o maso špatné, jen hrozí riziko, že maso je starší nebo zkažené. Ideální je najít si svého řezníka a u něj kupovat.

maso-titulka-obchodMaso zdravé nebo nezdravé

Jako první by měl být zmíněn fakt, že jedna věc je řešit nutriční obsah jednotlivých mas, ale něco jiného je jíst zdravé maso. Je jasné, že takové kuřecí je zdravější, než vepřové, ale pokud si koupíme brojlera z velkochovu, který je nepřirozeně vykrmován věcmi, o kterých ani netušíme, rozhodně svému tělu nic dobrého nepřineseme. Proto je vždy lepší koupit maso z malochovů nebo přímo od farmářů. Ještě horší variantou je, pokud si koupíme takovéto maso zmražené. Díky mrazu se naruší struktura masa a to ztrácí nutriční hodnoty i chuť.

Posledním nešvarem, který se vloudil do českých kuchyní, je maso udělat tzv. na troud, kromě toho, že se ztrácí z masa vše potřebné, doplatí na to i chuť. Pokud si už koupíte dobře zpracované a uchované maso a záleží vám na zdraví, mohly by se vám hodit následující rady.

Hovězí – patří k masům s největším obsahem bílkovin, při nákupu upřednostňujte maso ze zvířat, která nebyla starší než 5 let. Z jednotlivých částí je nejzdravější maso z 1. jakostní třídy (svíčková, roštěnec atd.), které obsahuje nižší obsah tuku.

Vepřové – je podstatněji tučnější než hovězí (až o 20 % více tuku), díky tomu je i hůře stravitelné. Pokud máte chuť na vepřové, zvolte panenku nebo selečí.

Telecí – je stravitelnější než hovězí a má nižší obsah tuku, dokonce má i vyšší obsah bílkovin. Nejlepší maso je z telat starých šest až osm týdnů.

Skopové a jehněčí maso – maso má vysokou biologickou hodnotu, díky vysokému obsahu draslíku, sodíku a železa se doporučuje chudokrevným pacientům.

Králičí – jedná se jedno z nejzdravějších mas, protože má nízký obsah tuku. Jeho chuť však není příliš výrazná.

Nutrie – jedná se o další zajímavou alternativu dietního stravování.

Kůzlečí – někomu může vadit jeho chuť, ale je podobně zdravé jako jehněčí.

Divočina – v dnešní době patří k jedněm z nejzdravějších mas, zvířata mají dostatek pohybu a rozmanité stravy, díky čemuž nejsou tak tučné a obsahují tělu prospěšné látky.

Kuře, slepice, kohout – ačkoliv je maso zdravé díky obsahu tuku, velmi často obsahuje látky, které mohou tělu dokonce škodit.

kruti-titulka

Krůtí maso je velmi zdravé

Krůta – je nejlepší pro dietní stravování, kromě nízkého obsahu tuku je maso také bohaté na živiny, a zároveň disponuje bohatou chutí.

Pštros – pokud máte rádi chuť hovězího, je dobré zkusit pštrosa, který se chutí hovězímu podobá, a navíc pozitivně ovlivňuje cholesterol ve vašem těle.

Ryby – neodmyslitelně patří k dietní stravě, jen je třeba myslet na jejich původ. Mořské ryby jsou obecně zdravější než sladkovodní, protože obsahují omega-3 mastné kyseliny, ale na druhou stranu jsou velmi často kontaminované chemikáliemi, navíc jim neprospívá doprava a mražení. Rozhodně zahrňte ryby do jídelníčku, ale vždy je nakupujte čerstvé nebo chlazené, rozhodně ne mražené.

Ostatní mořští živočichové – jsou vhodným doplňkem jídelníčku, ale neměli by se konzumovat příliš často, protože velmi často obsahují toxické látky.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*