Zelí: Levná pochoutka nabitá vitamíny


Především v zimních měsících potřebujeme vitamíny jako sůl. Zelí jich obsahuje víc než dost. Máme pro vás moderní i tradiční recepty.Cabbage salad

V případě zelí nemusíte sahat hluboko do peněženky. Dá se také snadno sehnat a v případě využití v kuchyni jej můžete udělat na mnoho způsobů. V našich podmínkách nejčastěji využíváme zelí bílé, červené, pekingské a čínské. Záleží jen na chuti a kreativitě.

zeli-nakladaneHlávkové zelí obsahuje asi 90 procent vody, bílkoviny, vlákninu, vitaminy C, B a E, kyselinu listovou a pantotenovou. V samotných hlávkách je velké množství minerálních látek jako mangan, nikl, hořčík, vápník nebo selen. Syrové zelí je dobré na játra a díky obsahu inulinu je vhodné i pro diabetiky. Kysané zelí pročišťuje krev a z těla odvádí škodlivé látky. Šťáva z kyselého zelí léčí dnu, posiluje imunitu, pomáhá při pálení žáhy. Navíc

Při zánětu hrtanu nebo průdušek, pijte šťávu ze zelí s medem.

Super rychlá zelňačka pro začátečníky

Na másle, oleji nebo sádle (záleží na vás) nechte zesklovatět cibulku, přidejte kysané zelí, klobásku, zalijte vodou, přidejte brambory, a dochuťte podle libosti. Před dovařením můžete dochutit smetanou, někdo přidává cukr, jiný více okyseluje, někdo má rád v zelňačce kmín, záleží na chuti.

Červené zelí s jablky

Na másle, oleji nebo sádle (záleží na vás) nechte zesklovatět jednu cibuli, přidejte červené zelí, posypte kmínem (stačí malá lžička) a orestujte. Zelí zalejte zhruba 100 ml červeným vínem a hrnkem (cca 250 ml) vody, osolte a vařte. Poté duste zhruba čtvrt hodiny. Nakonec přidejte 2-3 jablka a duste doměkka. Zahustěte nastrouhanou bramborou, promíchejte, a jakmile vám zelí zhoustne, dochuťte cukrem a octem a ještě chvilku povařte.

Při vaření a dušení nepřikrýváme na začátku hrnec pokličkou, protože zelí uvolňuje čpavé látky, které nepříjemně páchnou. Barvu červeného zelí zachováte, když přidáte do vody, ve které se vaří, ocet.

Rychlý coleslaw

Cabbage saladNastrouhané bílé zelí smíchejte s mrkví, troškou celeru, petržele, jednou cibulí, majonézou a kysanou smetanou. Posolte, opepřete, případně dochuťte octem nebo citronem. Pro dietnější variantu zvolte bílý jogurt místo majonézy. Nebo vyzkoušejte francouzskou zálivku, kterou vytvoříte z vinného octa, olivového oleje a hořčice. A pokud chcete skutečně pikantní salát, přidejte evropský ženšen – křen.

Zapečené zelí ve stylu Magdaleny Dobromily Rettigové

Potřebujeme: 1 hlávku zelí, 500 g mletého masa, 2 vejce, kmín, jalovec, tymián, bobkový list, sůl, strouhanku, pepř, zázvor.

Mleté maso ochutíme pepřem, zázvorem a solí. Podle potřeby přidáme vejce a strouhanku. Nakrájené zelí spaříme vařící vodou a necháme s kořením chvíli povařit. Nasekané zelí skládáme střídavě s mletým masem do tukem vymazané formy. Pečeme v troubě 20 až 30 minut pěkně dozlatova. Před podáváním můžeme ozdobit bylinkami.

 

 

 

 

 

 

Tento článek je součástí seriálu "Tradiční léčivá zelenina". Přečtěte si také další díly tohoto seriálu:
Červená řepa – zázrak pro krásu i zdraví Česnek – král mezi zdravou zeleninou
Tags:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*