8 tipů, jak podpořit naši imunitu


Víte, co je tolik skloňovaná imunita? Imunita umožňuje v našem organismu určit cizorodé makromolekulární látky, brání jejich průniku do organismu a současně se podílí na jejich likvidaci. Imunita se v organismu uskutečňuje prostřednictvím tzv. imunitní reakce. Její správné fungování hraje velmi důležitou roli v našich životech. My sami můžeme imunitu značně ovlivnit. Nenechte si ujít 8 tipů od Jakvkuchyni.cz pro lepší fungování imunity.

8 tipů, jak podpořit imunitu

Zjednodušeně řečeno – imunitní reakce je odpověď organismu na škodlivé vlivy z okolí. Imunitu můžeme rozlišit na specifickou a nespecifickou.

Co je nespecifická imunita? 

Je vrozená, zapsaná v DNA a člověk se s ní už narodí. Buňky nespecifické imunity (hlavně fagocyty, dále mastocyty, bazofily, trombocyty a další) jsou přítomny v krvi stále, a proto je odpověď imunitního systému velmi rychlá.

Do této imunity řadíme i tzv. bariérovou imunitu, kterou zajišťuje největší orgán našeho těla – kůže a sliznice.

Co je specifická imunita?

Je získaná a podmíněná setkáním s antigenem.

Antigen je látka, která navozuje produkci jedné nebo více protilátek. Každá protilátka se váže na specifický antigen formou interakce podobné zapadnutí klíče do zámku. Antigen může být z vnějšího prostředí, nebo vzniká v těle.

Po prvním kontaktu s patogenem se vyplavují protilátky – sice pomalu, ale tyto látky zůstávají v krevní plazmě a v lymfatických orgánech. Při druhém a dalším setkání s antigenem (např. bakterie) je reakce organismu rychlejší a silnější. To znamená, že druhé a další setkání s patogenem se vůbec nemusí navenek projevit – může proběhnout bez klinických projevů, protože si imunitní systém poradí s počínající infekcí dříve, než propukne v nějaké příznaky.

Jak můžeme podpořit naši imunitu?

Možností, jak podpořit imunitu, je hned několik. Přinášíme 8 tipů, jak můžeme zlepšit její fungování.

1. TIP: Kvalitní strava

Pokud budeme pravidelně jíst a budeme mít ve stravě dostatek živin, vitaminů a minerálních látek, organismus bude silnější a odolnější. Vitaminy i minerální látky pomáhají tělu v boji proti chorobám.  Při stravě bychom měli dbát na výběr kvalitních čerstvých surovin (ideálně lokálních). Měli bychom se stravovat pravidelně a volit přiměřené porce – tím si udržujeme zdravou tělesnou hmotnost a můžeme ovlivnit i poměr svalů a tuků v našem těle.

Mnoho bakterií, které pomáhají našemu imunitnímu systému, se nachází v našich střevech. Podpořit jejich činnost můžeme užíváním probiotik a prebiotik, více v článku Probiotika, prebiotika a synbiotika

 

 Věděli jste, že například ztráty vitamínu C nastávají hned po sklizni? Například skladováním při pokojové teplotě způsobuje u potravin ztrátu okolo 28 %! Nepřipravujte se zbytečně o výživově cenné látky, více v článku Jak zabránit ztrátě vitamínů a dalších cenných látek z potravin? 

2. TIP: Zdravý pohyb

Dobrá fyzická kondice je velmi důležitá pro správně fungující imunitní systém. Pokud je tělo zvyklé „vystoupit ze své komfortní zóny“, lépe se vyrovná s případnou infekcí. Stačí více chodit pěšky, nepoužívat výtah a ve volném čase vyrazit na procházku.

3. TIP: Pitný režim

Je potřeba dbát na pitný režim, který pomáhá vyplavovat toxiny z těla. Zvýšená náplň krevního řečiště pomáhá cirkulaci látek po těle, rozvádění živin a odvodu odpadních látek z těla.
Doporučený příjem tekutin u dospělého člověka je cca 2 až 3 litry denně.

Pro naše tělo a imunitu je vhodné přijímat neslazené tekutiny. V zimním období nám prospějí teplé nápoje a tady se přímo nabízí využívání síly bylinek a popíjení různých čajů, které mohou mít i povzbudivé účinky na imunitu.

4. TIP: Pobyt venku na čerstvém vzduchu

Vraťme se k pohybu a k pobytu venku. Proč je pro nás pohyb venku přínosnější než pobyt v klimatizovaných místnostech?

Protože v přírodě (i kdyby to měl být městský park) vystavujeme tělo proměnlivým vlivům okolí. Jedná se například o vítr, střídání teplot, setkávání se s viry, bakteriemi a jinými škodlivými látkami, které zvyšují odolnost našeho organismu.  Našemu tělu současně prospívá v určité míře a za splnění určitých podmínek sluneční záření, které podporuje tvorbu vitaminu D, který je pro správné fungování organismu a imunitního systému nepostradatelný.

5. TIP: Otužování

V poslední době přichází ke slovu opět otužování. „Řízené“ střídání teplot nutí naše tělo vystoupit ze své komfortní zóny a reagovat na změny prostředí. To udržuje bdělý nejen kardiovaskulární systém, ale i naši imunitu. 

Otužovat se však musíme postupně. Jak začít? 
V domácích podmínkách je dobře využít třeba sprchu a postupně snižovat její teplotu až cca ke 20°C, ve které bychom měli zklidnit dech a vydržet po dobu zhruba dvou minut. Po takovéto sprše je dobré promasírovat kůži ručníkem. Pokud je člověk netrénovaný, nejsou vhodné experimenty, jako je rovnou koupání v ledové řece a podobně, tyto aktivity vyžadují pečlivou přípravu. 

6. TIP: Režim dne a kvalitní spánek

Kvalitní spánek dopřeje tělu dostatečný prostor na regeneraci a veškeré „opravné“ procesy, které v našem těle probíhají převážně v noci, kdy tělo není zatěžováno prací, sportem, akutním stresem atp. Pokud tělu dopřejeme dost prostoru pro regeneraci, bude mít sílu i pro boj s infekcí. 

 

 Potřeba spánku se v průběhu života liší, různé je i osobní nastavení každého z nás, v průměru se však doporučuje osm hodin spánku denně. 

7. TIP: Teplota v místnosti a větrání

Přetopené místnosti a suchý vzduch v nich nám neprospívá. Tělo zchoulostiví,  vlivem suchého vzduchu vysychají sliznice, a ty jsou pak méně odolné k negativním vnějším vlivům.
Zároveň může být přechod z přetopené místnosti do chladného vzduchu venku jednou z příčin nachlazení. 

 

 Ideální je mít v bytě teplotu kolem 22°C, v ložnici ještě zhruba o čtyři stupně nižší. 

8. TIP: Psychická pohoda

Nedílnou součástí péče o imunitu je umění zbavit se stresu, relaxace a uvolnění v podobě smíchu. Zvláště v dnešní době, kdy se na nás valí starosti ze všech stran, je potřeba umět „vypnout“. Pokud máme možnost jít alespoň kousek cesty z práce domů pěšky, je dobré toho využít. Cestou se nám podaří vyčistit si hlavu, nechat pracovní starosti za sebou a odreagovat se. 

V případě, že tuto možnost nemáme, naučme se relaxovat jiným způsobem, takovým, který nám přináší radost a uvolnění.

Síla naší imunity je nám do určité míry vrozena, ale z velké části ji můžeme podpořit vhodnou stravou, pravidelným pohybem a celkově zodpovědným životním stylem. Stačí často i malá změna, která se může hned pozitivně projevit na našem zdraví.

Autoři: Tým nutričních terapeutek Nutrifit

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*