Encyklopedie potravin: Zelenina

V kuchyni

Správné nastavení jídelníčku

Ze zdravotních doporučení vyplývá, že dospělý jedinec by měl každý den zkonzumovat ideálně 500 – 600 g zeleniny a ovoce, přičemž zelenina by měla převládat. Je to dáno tím, že zelenina oproti ovoci obsahuje obvykle méně cukrů. Jak zelenina, tak ovoce obsahují řadu ochranných látek, které jsou pro naše tělo velmi důležité, neboť se jedná často o antioxidanty a další látky s ochranným účinkem, které jsou schopny působit i proti některým druhům rakoviny. Samozřejmě je to vždy souhra mnoha a mnoha faktorů v našem organismu a také ve vnějším okolí, které na nás velkou měrou působí. Nicméně proč svému tělu nedopřát to, co mu neuškodí a naopak může jen pomoci. Zelenina navíc obsahuje vysoké množství vlákniny, která je pro naše zdraví také nezbytná. Dospělý jedinec by měl za den přijmout 30 g vlákniny. Zdrojem vlákniny jsou potraviny rostlinného původu: zelenina, ovoce a obiloviny. Vláknina nám pomáhá ke zdravému trávení, které má poté vliv na celý organismus, včetně imunity.

Technologické úpravy

Zeleninu je nejlépe konzumovat čerstvou, blanšírovanou či krátce povařenou, neboť tak si zachová nejvyšší množství cenných látek. Pokud ji upravujeme krájením, používáme ideálně keramický nůž, který na povrchu zeleniny nepůsobí oxidaci a tak nepůsobí úbytek cenných látek. Při vaření vaříme s pokličkou (výjimku můžeme udělat u nadýmavých druhů zeleniny – např. u květáku, brokolice, kde necháme při vaření takto odejít nadýmavé látky), protože poklička nám zkrátí dobu vaření, což je důležité. Čím kratší dobu tepelně upravujeme, tím více důležitých látek nám zůstane. Velice šetrné je též vaření v páře. Pokud nemáme možnost použít čerstvou zeleninu, vhodnou a zdravou alternativou je také zelenina mražená, která si při správném skladování zachovává většinu cenných látek. Z méně vhodných úprav se jedná zejména o grilování a pečení. Jsou to technologické úpravy, při kterých se používají nadměrné teploty, dochází ke ztrátám vitaminů a také k tvorbě karcinogenních látek, které poznáme podle zhnědlého či zčernalého povrchu. Takto upravenou zeleninu bychom neměly podávat zejména malým dětem.

1 2 47

0 thoughts on “Zelenina

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


    *