Fotonávod: Připravte si domácí zakysanou pikantní omáčku – super dávku vitamínů a probiotik


Kvašení je jedním z nejzdravějších způsobů uchování zeleniny i ovoce. V kvašených potravinách je dokonce více vitamínů než v původních surovinách a především obsahují probiotické bakterie mléčného kvašení, které jsou zásadní pro zdravé zažívání.

IMG_8047

Funguje to úplně jednoduše. Nakrájíte zeleninu, okořeníte, zalejete slanou vodou a přidáte probiotickou kulturu (tedy prospěšné bakterie). Slaná voda zamezí tomu, aby se v zelí množili nežádoucí bakterie, a naopak vytváří prostředí pro růst těch zdravých. Toto mléčné kvašení probíhá bez přístupu vzduchu, protože ve vzduchu jsou právě nežádoucí bakterie. V praxi to znamená, že je zelí třeba ponořit pod hladinu, stačí jej zatěžkat třeba kamenem nebo malým talířkem. Pak stačí přidat probiotickou kulturu, třeba ve formě tekutiny z jogurtu, zbylého láku z okurek nebo kapsle probiotik a zamíchat. Tři dny necháte při pokojové teplotě a jednou za den pootevřete víčko, aby se nashromážděné plyny dostaly ven.

Jak si připravit zdravou zakysanou salsu k chipsům?

Suroviny a postup

Na salsu

  • rajčata (půl kilogramu)
  • 1 střední cibuli
  • chilli papričky
  • 2 stroužky česneku
  • pár rostlinek koriandru (nemusí být)

Na dochucení

  • šťáva z 1 citrónu
  • 1 polévková lžíce soli
  • koření dle chuti – dvě lžíce tekutiny z jogurtu
  • 2 lžíce láku z kysaných okurek nebo obsah jedné tablet probiotických bakterií
1Do salsy použijte jako základ rajčata a cibuli. Dále se vaší fantazii meze nekladou. Přidejte papričky, koření, bylinky, česnek nebo třeba zázvor. IMG_8029
2Všechny suroviny na salsu nakrájíte nadrobno a dáme do mísy. Pak už stačí jen mixér a pořádně rozmixovat.
IMG_8033
3Do výsledné směsi přidáte sůl, šťávu z citronu, probiotické bakterie a koření. Podle toho, jeslti máte rádi salsu jemnou nebo s kousky zeleniny, ji můžete ještě jednou rozmixovat.
IMG_8043
4Naplníte do vyvařených lahviček, dobře udusáte, aby na povrchu byla vrstvička vody. Zavíčkujete, ale ne napevno. IMG_8047
5Postavíte na kuchyňskou linku a denně kontrolujete, povolte víčko a případně vše ještě udusejte, aby na povrchu byla vrstva tekutiny.
6Po třech dnech přendejte salsu do lednice, kde se kvašení téměř zastaví. Podávejte s chipsy, jako součást salátu, jako dip nebo i na těstoviny.

Tipy a triky

  • Sklenice postavte na tác, třeba na pečení. Pokud se bakterie množí rychle, obsah může přebublat mimo sklenici.
  • Pikantní salsu připravíte tak, že místo poloviny rajčat použijete pálivé papriky.
  • Pro jemnou omáčku vynecháte chilli nebo přidáte obyčejnou papriku.
  • V lednici vydrží salsa až půl roku, vždy ale zkontrolujte, zda dobře voní a na povrchu není bílá vrstva.
  • Zachutnala vám salsa a sníte jich několik za týden? Připravte si obden (nebo i denně) vždy novou várku a budete mít hotovou omáčku po ruce, kdykoliv budete mít chuť.
  • Pokud zakysanou zeleninu nejíte příliš často, dejte si jí raději menší množství párkrát denně. Tělo si na přísun hodných bakterií postupně zvykne a jejich usazování v trávicím traktu se obejde bez problémů.

Štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*