Cizrna neboli římský hrách


Cizrna beraní je třetí nejvýznamnější luštěninou na světě po hrachu a fazoli. Hrachu se skutečně i podobá, ale její semena jsou větší a mají jemnější chuť.

Cizrna pochází pravděpodobně z Turecka či Sýrie, nyní se však nejvíce pěstuje v Indii a na Blízkém východě. V našich klimatických podmínkách se jí bohužel příliš nedaří.
Používá se v tradičních středomořských pokrmech, v kuchyni Středního východu a pomalu získává na oblibě i u nás.

Cizrna neboli římský hrách

Proč cizrnu konzumovat?

Cizrna je výborným zdrojem rostlinných bílkovin, které však nejsou kompletní, protože neobsahuje všechny potřebné aminokyseliny, zejména je málo zastoupen methionin a cystein, obsahuje však velké množství lysinu.
Dále obsahuje vitaminy skupiny B, vitamin C a E, také draslík, mangan, fosfor, měď, selen, zinek, železo, vápník a hořčík.  
Navíc obsahuje nenasycené mastné kyseliny omega 6 a je dobrým zdrojem vlákniny.

Díky všemu výše uvedenému je cizrna výbornou prevencí proti civilizačním chorobám, snižuje LDL - tzv. „zlý“ cholesterol, příznivě pomáhá při léčbě obezity a zácpy, skvěle působí na trávení, kosti, cévy a imunitu.

Konzumace cizrny má příznivé účinky na imunitní systém, a proto je vhodné ji zařadit do jídelníčku.
TIP: Více v článku Přirozená podpora imunity začíná výběrem stravy.

Základní příprava cizrny

Cizrnu je potřeba namočit minimálně přes noc, lépe 24 hodin, poté vodu slijeme a v nové vodě ji vaříme do změknutí.

Využití cizrny v kuchyni

Využití cizrny v kuchyni je skutečně široké. Uvařená cizrna má jemnou máslovou chuť.

Uvařenou cizrnu můžeme použít jako plnohodnotnou přílohu k masu či rybě, nebo ji přidat do zeleninového nebo těstovinového salátu.
Po rozmixování můžeme cizrnu použít na zahuštění zeleninových polévek nebo jako základ pomazánky.

Cizrna à la hummus

Nejznámější úprava cizrny u nás je na tzv. hummus – studené jídlo připravené z uvařené cizrny, která se rozmačkaná, nebo rozmixovaná, smíchá se sezamovou pastou Tahini, olivovým olejem a dalšími ingrediencemi (variant je opravdu mnoho).
TIP: Zkuste si podle receptu jakvkuchyni.cz připravit: Hummus s olivami, sušenými rajčaty a čerstvým koriandrem.

Uvařená cizrna, na sucho opražená nebo upečená, získává touto úpravou jemnou oříškovou příchuť.

Skvěle chutná, pokud ji takto připravenou dochutíme kořením, jako je např. sladká paprika, máte-li raději sladké chutě, postačí použít trocha skořice a medu.  Jednoduchá příprava vykouzlí zdravé a chutné “zobání”.
Rychlý zeleninový salát s cizrnou

Rychlý zeleninový salát s cizrnou

Využití cizrny v kuchyni je skutečně široké. Uvařená cizrna má jemnou máslovou chuť. Uvařenou cizrnu můžeme použít jako plnohodnotnou...

Recept - suroviny a postup

Autorem článku je Tým nutričních terapeutek Nutrifit.

Tags:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*