(Ne)tradiční vánoční menu


Přichází čas vánočních svátků, pro většinu lidí nejkrásnější období v roce. A to nejen skrze rozzářená očka dětí, setkávání i vzdálenějších členů rodiny či přátel, ale pro mnohé je to také potěšení nad spoustou dobrot, které si šetříme jen na tyto svátky. jvk_netradicni_menuZ letáků a reklam se na nás valí lavina tlaku, ať nepodceníme přípravu a už už bychom měli nakupovat, péct… Určitě je dobré promyslet s předstihem to, čím své blízké pohostíme, ale opravdu nemá cenu jít cestou kvantity a přeplněných nákupních košů. Lehce se pak může stát, že se dostaneme do situace, kdy to se zásobami přeženeme, a pak budeme muset všechno dojíst, aby se to nezkazilo.     Tyto zásoby ve spíži se pak často přemění na zásoby tuku v našem těle. Proto naopak doporučujeme hledět na kvalitu. Vybrat si to nejlepší, co jindy třeba nekoupíme, ať si svátky užijeme gurmánsky, nikoli však otupeni přemírou jídla.     Samozřejmě i tady platí, že co nekoupím, to nesním. A raději než bezmyšlenkovitě bloumat po obchodě a koupit všechno, co je v akci, si udělejte starý dobrý seznam. Spočtěte si, kolik hostů budete mít a nakupte adekvátní množství potravin. Na Vánoce lze připravit pohoštění tradičně, ale nemusí nutně představovat energetickou bombu. My vám přinášíme pár tipů a zdravějších receptů, jak to zvládnout.

Snídaně

Je základem každého dne, svátky nevyjímaje! 🙂 A jak se „neodstřelit“ hned v úvodu dne talířem plného cukroví a splnit výživová pravidla? Zkuste lahodnou vánočku z celozrnné špaldové mouky, kterou je vhodné doplnit bílým jogurtem (do 3,5 % tuku), nebo sklenicí mléka a ovocem (stačí jedna větší mandarinka). Takto vyvážená snídaně zajistí plnohodnotný start a tím, že ji nevynecháte, si nastartujete metabolismus na celý den.

Dopolední svačina   

Měla by představovat prevenci, abychom zcela nevyhladověli. Zde by byl prostor například pro 3-4 jednohubky s pomazánkou a kouskem zeleniny (zcela dostačující by byla porce velikosti vaší dlaně, takže např. 4 cherry rajčátka, půlka papriky aj.). Protože jsou obecně v naší populaci dost opomíjeny luštěniny, zkuste některou z cizrnových pomazánek (s lučinou nebo třeba s olivami, sušenými rajčaty a čerstvým koriandrem).

Oběd

Na Vánoce může být skutečně lehčí a ne tedy jako v běžný den, kdy by měl představovat největší jídlo. Ale i tak by měl splnit určitá pravidla (obsah potřebných živiny, vlákniny…), které může skvěle zastoupit známý a oblíbený staročeský pokrm Český kuba a ve zdravé variantě jej můžete udělat se špaldou.

Odpolední svačina

Může být opravdu symbolická, protože většina domácností večeří dříve než jindy. Postačí například oblíbené perníčky (optimálně cca 4-5 ks). Lze je připravit i ve zdravější, ovšem chuťově stejně vynikající, zkuste je upéct z celozrnné nebo ze žitné mouky. Můžete je výborně doplnit pravým anglickým čajem připravovaným s mlékem. A když přidáte špetku skořice, chutě se krásně spojí. Před odpolední svačinkou, než začnou všechny přípravy na slavností večer, je také ideální čas vyrazit na procházku.

Štědrovečerní večeře

Je jedním z hlavních symbolů Vánoc. Pro většinu lidí ji představuje polévka, bramborový salát a smažený kapr. Jak udělat bramborový salát, aniž by představoval nálož tuku? A smažit pokud možno co nejzdravěji? Zkuste kapří filet v bylinkové krustě s lehkým bramborovým salátem. Pokud preferujete kapra připraveného klasicky v trojobalu, volte alespoň lehkou variantu bramborového salátu, vynikající alternativou je ten inspirovaný Vídni.

Maďarská rybí polévka Halászlé

Maďarská rybí polévka Halászlé

Pokud každoročně nevaříte polévku z rodinné kuchařky, přinášíme tip na maďarskou rybí polévku halászlé. Je o něco lehčí, protože...

Recept - suroviny a postup

Pár tipů závěrem

Pokud si ráno rádi přispíte, můžete dopolední svačinu vynechat a dát si jen snídaní a pak rovnou oběd. Časové rozpětí mezi jednotlivými jídly by mělo být 2,5 – 4h. Při rozbalování dárků, nebo až budete sledovat večerní pohádky, si nakrájejte ovoce a zeleninu. Pokud plánujete ponocovat (tedy prodleva mezi posledním jídlem a spánkem by byla větší než 4 hodiny), pak jako druhou večeři si zkuste připravit netradiční hranolky. Čerstvou zeleninu (mrkev, okurku, řapíkatý celer, papriku…) nakrájejte na hranolky v délce cca 10cm a dejte do nižších sklenic v různých, oku lahodících kombinacích. Pro namáčení hranolků si nachystejte dip ze zakysané smetany s utřeným stroužkem česneku, či v kombinaci s dijóskou hořčicí, nebo bluecheese dip (rozmačkanou nivu s jogurtem), možností je spousta. Jednu z tradic, kterou příliš nedoporučujeme dodržovat, je celodenní půst s cílem, že to večer doženeme, jen proto, abychom viděli „zlaté prasátko“. Metabolismus funguje tak, že pokud nemá příjem živin, uskromní své nároky. A když v tomto hladověním zpomaleném režimu pak přijde ona bohatá večeře, tělo skrz snížené nároky metabolismu spálí jen zlomek a vše pak jde na vrub tělesných zásob. Takže pokud nechceme následně vidět prasátko v zrcadle, je lepší si to „zlaté“ odpustit. 🙂 Setkávání u prostřeného stolu k Vánocům patří, ale jídlo by nemělo být středobodem všeho dění. Proto vám přejeme, ať si vychutnáte nejen dobré jídlo, ale také pohodu, sváteční náladu a vzájemnou blízkost. O Vánocích vzniká obrovské množství odpadu – jak při vaření, tak třeba i při balení a následném rozbalování dárků. Ani ve shonu nezapomínejme třídit odpad – má to smysl! Nevěříte? Tak se podívejte sem! A kdybyste si nebyli jistí, jak třídit správně, informace najdete zde. Krásné adventní dny.

Autor: Tým výživových poradců NUTRIFIT.

Štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*