Tělo na podzim


Blíží se podzim a dost možná jsme nestihli ani během léta vyladit naše tělo do formy, tak jak si představujeme. A co nevidět, začne vládnout podzim a zima a tak se zase schováme do dlouhých kalhot a svetrů. Co to ale vyzkoušet jinak? Nezačít zase plašit v květnu, že je tu brzy plavková sezóna a že budeme muset nasadit rychlou dietu a každý den cvičit. Co namísto toho zkusit upravit svoje návyky, které zlepší naši psychickou pohodu, tělesnou kondici a celkově zdraví. Je ideální čas na změnu! S koncem léta se večery začnou prodlužovat, ty tam budou letní grilovačky a nám tak zůstane čas, který můžeme věnovat sami sobě

Můžeme začít třeba příjemnou pohybovou aktivitou, nebo přípravou jídla na další pracovní den.V konečném důsledku jde samozřejmě hlavně o naše zdraví, jak vypadáme v plavkách, to už je věc vedlejší.
Nicméně pevné a zdravé tělo může být příjemnou odměnou za úpravu životního stylu. Pravidelný pohyb a vyvážený jídelníček navíc může pomáhat lépe předcházet podzimním splínům, únavě a naše tělo může být také odolnější proti působení virů a bakterií. To se zejména s podzimními vlnami nachlazení a chřipek hodí!

Základem dobré kondice je pestrý a vyvážený jídelníček

Podzim je barevným obdobím roku, využijme tedy podzim a jeho plody také na talíři. Snažme se do denního jídelníčku naskládat co nejvíce barev potravin.
Čím je jídelníček pestřejší barevně, tím je obvykle také pestřejší nutričně – základem je vhodná kombinace ovoce a zeleniny doplněná dalšími potravinami. 

Kromě ovoce a zeleniny bychom na talíři měli mít zastoupeny i ostatní skupiny potravin – vybírat různé druhy a úpravy obilovin a výrobků z nich.

Ideálně bychom neměli zůstávat u tří základních druhů obilných příloh (těstoviny, rýže, knedlíky), ale zkusit třeba i obiloviny a pseudoobiloviny, nebo výrobky z nich, které tak často nezařazujeme.
Jako vhodné obilné přílohy můžeme v různých podobách vyzkoušet pohanku, quinoiu, amarant, kuskus z různých druhů obilovin, polentu, bulgur a další.

Obecně platí, že bychom do jídelníčku měli alespoň 1 až 2krát týdně zařadit luštěniny – fazole, čočku různých barev, cizrnu, více v článku Pohanka, cizrna, sója – překonáme předsudky? 

Pestrost jídelníčku je vhodná i v různých zdrojích bílkovin – střídejme mléčné výrobky, různé druhy masa, vejce, ryby nebo již zmíněné luštěniny. Podrobněji o roli bílkovin, kde je najdeme a dalších zajímavostech v Malý průvodce výživou – makroživiny: bílkoviny.

V každém hlavním denním pokrmu by měl být nějaký zdroj sacharidů (nejčastěji obiloviny), zdroj bílkovin a porce ovoce nebo zeleniny. 

V takto pestrém jídelníčku už nezbývá moc místa pro mlsání. Když už máme na něco chuť, přemýšlejme o tom, proč ten impuls na to, že si chceme dát něco hodně sladkého, slaného nebo tučného, přišel.
Zkusme se také zamyslet, jestli mu můžeme příště nějak předejít nebo ho aktuálně nějak zahnat. Pokud ne, vědomě se rozhodujme o tom, co zvolíme.
Jestli potravina, po které sáhneme, jen uspokojí naše nutkání, nebo nám přinese i nějakou přidanou hodnotu. Třeba takový tvarohový dortík s ovocem udělá našemu tělu jistě lépe, než oplatek. 

Pohyb hýbe věcmi správným směrem

Co nám ale udělá dobře vždycky, je vhodná pohybová aktivita. Zamysleme se nad tím, jaká forma pohybu by nás bavila dlouhodobě. 

Podzim je obdobím, kdy se dá ještě většina aktivit provozovat venku, ale je dobré také promyslet nějakou vnitřní variantu na zimu a na deštivá období. 

Kromě běžných denních činností, kdy bychom si neměli hledat cesty, jak si usnadnit nebo urychlit přesuny z místa na místo, ale co nejvíce využívat k přesouvání vlastní tělo, je dobré si najít nějakou intenzivnější pohybovou aktivitu a tu pravidelně zařazovat. 

Nemusí to být příliš často, ale udělat si v tom režim, může dost pomoci. Výmluva, proč to zrovna dnes nejde, se totiž najde velmi snadno.
Když budeme dopředu počítat s tím, že např. v úterý a ve čtvrtek v určitou hodinu jdeme běhat, plavat, tančit, cokoliv, pak se nám bude lépe plánovat zbývající čas. 
Ostatně záminkou k pohybu může být i cesta s odpadem barevným popelnicím.

Nezapomínejme na pitný režim, který je pro náš organismus také velmi důležitý. Sklenice nebo hrnek nápoje se hodí ke každému jídlu, ale měli bychom pít i mezi jídly.
K pohybu je samozřejmě potřeba přidat ještě další tekutiny, které vypotíme. Ideální je voda, ale k podzimnímu počasí se dobře hodí i šálek dobrého čaje.

Pravidelná pohybová aktivita společně s aktivním životním stylem, vyváženým a pestrým jídelníčkem a dostatečným pitným režimem, přinese své ovoce. Takto se i nejlépe připravíme na období různých viróz, protože opadu to není klišé, ale platí, ve zdravém těle zdravý duch a pokud máme všeho ve své přiměřenosti dostatek, tělo i mysl jsou daleko odolnější proti různým neduhům od virů, bakterií až po zvládání stresu.  

Tak s chutí do toho! Děláme to přece pro sebe! Má to smysl, třiďte odpad!

Autoři: tým nutričních terapeutek Nutrifit 

 

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*