Dáme si rybičku!


Ryby se staly v poslední době atraktivním tématem hlavně při debatách o zdravé výživě – a oprávněně! Jejich maso je lehce stravitelné, obsahuje řadu prospěšných látek a určitě po něm nepřibereme. Navíc se z něj dají připravit báječné delikatesy. Vždy je ten správný čas pochutnat si na rybě, obzvláště pak na čerstvém úlovku.

Dáme si rybičku

V posledních letech se objevuje stále více restaurací, které nabízejí pokrmy z čerstvých ryb ulovených v tuzemsku. A kdo jednou ochutná třeba pstruha s ananasovou omáčkou nebo grilovanou štiku, ten se rychle chytí na udičku a pak hledá, jak to zařídit, aby si mohl podobnou laskominu připravit doma. Přinášíme cenné rady, jak na to.

Kde koupit čerstvé ryby?

Samozřejmě si můžete obstarat rybářský prut a lístek a usednout do křesílka na břehu rybníka nebo řeky. Je to romantická představa, ale bez záruky, že bude oběd z čeho připravit.
Jistější je zajít do obchodu nebo si zajet do nejbližších sádek. V každém kraji najdete několik rybářství s výbornou pověstí.

Třeba na Plzeňsku je to Rybářství Špilar vyhlášené skvělými pstruhy, pod hrází rybníka Svět najdete prodejnu Rybářství Třeboň, kde mají široký sortiment rozmanitých druhů živých ryb i marinády a kořenicí přípravky. Pražáci míří často do Holešovické tržnice, skvělými candáty je proslulý Liběchov u Mělníka a tipem na výlet s dětmi může být pstruží farma na Moravě Bělá nedaleko Ostravy. Je to oblíbené výletní místo, kde si můžete na čerstvých rybičkách pochutnat, koupit je nebo si je i sami ulovit a odvézt domů (třeba i na kole – prochází tudy totiž známá cyklostezka).   

Odpovědi na otázky Proč je tak důležité jíst ryby? najdete v našem článku.

Ryby – čerstvost je na prvním místě

Mezi nejoblíbenější druhy sladkovodních ryb u nás patří kapr a pstruh. Výborné pokrmy ale připravíte i z amura, candáta, cejna, okouna, sumce, lína, tolstobika nebo štiky, více v článku Ryby a další živočichové od nás či ze světa.

Aby se hostina opravdu vydařila, musí být ryba zcela čerstvá. Poznáte to podle lesklé kůže, na níž je tenká vrstvička slizu, pružné svaloviny, která se po stisku vašeho prstu rychle vrací na původní místo, i vypouklých, čirých a lesklých očí. Dalším důkazem čerstvosti jsou i jasně červené žábry.
Ryby jeďte kupovat ideálně s chladicí taškou, nebo termoboxem s mrazicími vložkami, a také doma je hned uložte do chladničky – rybí maso je totiž velmi jemné a choulostivé.
Proto je nejlepší zabalit jej ještě před uložením do lednice do folie nebo mikrotenu, aby neosychalo, a ponechat jej při teplotě kolem 1-2 °C. Takto vydrží bez újmy až dva dny.

Dietní způsoby tepelných úprav ryb

Pokud si chcete ušetřit práci, doporučujeme, abyste si ještě  v prodejně nechali úlovek vykuchat a odstranit z něj šupiny.

Před úpravou ryby důkladně omyjte studenou vodou, osušte, nasolte a pokapejte citronovou šťávou. Pokud připravujete ryby s výrazným odérem, můžete je před tímto postupem nejprve namočit na dvě hodiny do mléka, které je zbaví nepříjemného pachu.

Nejdietnější způsob, který je také nejvhodnější pro děti a rekonvalescenty, je tzv. tažení, tedy vaření, kdy se teplota vody pohybuje jen těsně kolem bodu varu.
Do hrnce s vodou vložíte nejprve mrkev, petržel, celer a cibuli (očištěnou a pokrájenou), přidáte pár zrnek pepře, nového koření a sůl a vše čtvrt hodiny povaříte klasickým způsobem. Po této době přidáte rybu – menší můžete ponechat vcelku, větší naporcujte.
Za dalších 20 minut by měla být ryba hotová – poznáte to snadno – když do ní píchnete v nejsilnější části párátko, mělo by snadno projet skrze maso.

Moderním způsobem je také příprava ryb v páře, kdy rybu vložíme na napařovací vložku, pod níž dáme jen malé množství vody s kořením nebo bylinkami.  

Smažení ryb

Další tepelnou úpravou, lehčí variantou smažení je, když rybu jen trochu okořeníme (třeba citronovým pepřem), zlehka obalíme v hladké mouce a pak ji osmažíme na pár lžičkách olivového oleje, k nimž můžeme hned na začátku přidat pro lepší chuť lžíci másla.
Mezi další oblíbené tepelné úpravy ryb patří i jejich smažení v klasickém trojobalu. Lepší je smažit je pomaleji, v nižší vrstvě oleje a maso často obracet.

Grilování ryb

Skvělou pochoutkou jsou ovšem ryby grilované, kdy stačí položit jednotlivé kousky na rozpálený rošt a v průběhu grilování je často obracet. 

Od nakládání do marinád a polévání masa během grilování se ale spíš ustupuje. Marinády přichycené na roštu se připékají a můžou uškodit výsledné chuti ryby. Proto je vhodnější doplnit je marinádou nebo dipy až při finální úpravě před podáváním.  

Pro ochucení ryb se nejlépe hodí čerstvé nebo sušené bylinky a koření, jako je například bazalka, bobkový list, dobromysl, kmín, kopr, libeček, majoránka, nové koření, pepř, rozmarýn, šalvěj a řada dalších.
K dostání jsou samozřejmě i hotové směsi.

Lékárnička s ploutvemi

Maso sladkovodních ryb má vysoký obsah kvalitních bílkovin, vitaminů A a D a některých vitaminů B, dostatek minerálních látek, jako je fosfor, zinek nebo selen. V posledních letech se ale nejvíce vyzdvihuje rybí tuk bohatý na nenasycené mastné kyseliny DHA (dokosahexaenovou) a EPA (eikosapentaenovou), které jsou důležité hlavně pro naše srdce a cévy. Často je zmiňován i jejich přínos pro mozkové funkce a dobrý zrak.  

Pstruh s ananasovou omáčkou

Pstruh s ananasovou omáčkou

Pstruh je jednou z nejoblíbenějších českých ryb, které seženete v každé lepší samoobsluze. Je velmi zdravý, proto si jej v sezóně...

Recept - suroviny a postup

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*