Proč si dopřát superpotraviny?


Granátové jablko, chia semínka, kustovnice čínská a spousta dalších potravin má tu výsadu, že patří do skupiny tzv. superpotravin, které jsou významné tím, že obsahují mimořádné množství látek prospěšných pro naše zdraví. Právě proto se vyplatí je zařazovat do jídelníčku co nejčastěji. Goja (2)Přestože označení superpotraviny (v angl. „Superfoods“) se používalo už ve 20. století, největší boom zažívá právě teď, kdy se tolik mluví o prospěšnosti a nutnosti zdravého životního stylu. Právě superpotraviny totiž mohou dodat lidskému tělu ve vysoké míře důležité látky, jako jsou vitaminy, minerální a stopové prvky, enzymy, aminokyseliny, antioxidanty, vlákniny a mnohé další.

Z různých koutů světa

Zástupci superpotravin často pocházejí z exotických oblastí (např. vysokohorských částí Asie, Afriky nebo Jižní Ameriky). Dobrou zprávou však je, že většina z nich je už i u nás snadno dostupná. Ve specializovaných obchodech se zdravou výživou, lékárnách, drogeriích nebo na internetu si tak můžete koupit himálajskou sůl, macu peruánskou, čaj matcha, kustovnici čínskou, bulgur, guaránu, granátové jablko, chia semínka, quinou a mnohé další. Mezi superpotraviny ovšem patří i množství potravin, které jsou běžně k mání v našich obchodech. Jen namátkou jmenujme třeba červenou řepu, brokolici, hlívu ústřičnou nebo jablka. Také některé ryby jsou řazeny mezi superpotraviny. Je to především losos, ceněný pro vysoké množství přírodních omega 3 nenasycených kyselin.  

Účinky vybraných superpotravin…

Mandle

Patří mezi silné antioxidanty, které mají vysoký obsah vitaminu E a B a jsou zdrojem významných minerálů, jako je měď, mangan, hořčík a fosfor. Přikládá se jim schopnost posilovat vlasy a nehty, prospívat pokožce a oddalovat příznaky stárnutí. Strouhané mandle často tvoří základ raw pokrmů.

Quinoa

Je významným zdrojem rostlinných proteinů, esenciálních aminokyselin a dále obsahuje množství vitaminů skupiny B, vitamin E, kyselinu listovou, vápník, měď, železo, draslík, hořčík, fosfor, zinek, vlákninu. Naopak neobsahuje lepek, proto je vhodná pro osoby s celiakií.

Granátové jablko

Ovoce se silnou a tvrdou slupkou roste hlavně ve Středomoří. Obsahuje vitaminy řady B, vitamin C, vápník, fosfor, hořčík, železo a mnoho esenciálních aminokyselin. Má výrazné antioxidační účinky a přisuzují se mu příznivé účinky na kvalitu a vzhled pokožky, proto je často součástí kosmetických přípravků.

Chia semínka

U nás se stala populárními teprve nedávno. Ceněná jsou hlavně pro vysoký obsah omega 3 nenasycených mastných kyselin. Obsahují i množství minerálních látek (železo, mangan, draslík, sodík, fosfor…) a vitaminy řady B, vitamin C, A a E. Můžete si je přimíchat třeba do jogurtu nebo jimi posypat pečivo.

Kustovnice čínská

Jinak známá také jako góji. Tradiční čínská medicína ji pokládá za léčivou rostlinu, která podporuje dlouhověkost a vitalitu. Jasně červené plody obsahují mnoho druhů aminokyselin a množství stopových prvků. Góji je také zdrojem betakarotenu, kterého prý obsahuje více než karotka. Obsahuje celou řadu vitaminů skupiny B1, B2, B6 a vitaminu E. V Himálajích dostala pojmenování „ovoce štěstí“, protože prý lidem přináší pocity spokojenosti.

Karob

Známý také jako svatojánský chléb se často používá jako zdravější varianta kakaa. Karobový prášek se získává z plodů (lusků) dřeviny Ceratonia Siliqua, která roste ve Středomoří. Oproti kakau neobsahuje kofein ani alergenní látky, má méně tuku než kakao, ale zase o něco více cukru. Má široké využití při přípravě sladkých pokrmů.

Jablko

Je zdrojem vitaminů C a E, draslíku, železa a taninů, které mají protizánětlivé účinky. Díky vysokému obsahu pektinů podporuje vylučování toxinů, zlepšuje činnost střev, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a přikládá se mu i schopnost působit proti stárnutí.

Syrové, oloupané a nastrouhané jablko podávané po lžičkách je osvědčeným prostředkem, který pomáhá při průjmovém onemocnění. 

Guarána

Plody tohoto keře, které vypadají jako lidské oči, si brali jihoameričtí indiáni na své válečné výpravy, aby jim po dlouhou dobu pomáhaly udržet bdělost a dodaly jim dostatek energie. Kvůli těmto svým vlastnostem se guarána hojně využívá i dnes. Má totiž podobné účinky jako kofein, ale působí pozvolna a dlouhodobě.

Chcete-li užívat guaránu jako doplněk stravy, který vám dodá tolik potřebnou energii například ve zkouškovém období, vezměte si ji hned ráno, nikoli večer. Opravdu těžko byste usínali.

Pleťová maska s granátovým jablkem

Ze semínek granátového jablka si také můžete připravit účinnou pleťovou masku.

Jablko rozřízněte ostrým nožem, semínka vydlabejte lžičkou, dejte do misky a přidejte k nim 2 lžičky kysané smetany. Promíchejte a tuto směs naneste na vyčištěnou pokožku obličeje. Nechte působit 10 minut a pak smyjte vlažnou vodou. Maska pokožku účinně hydratuje a je vhodná i pro problematickou pleť.

Ovesné vločky s granátovým jablkem

Ovesné vločky s granátovým jablkem

Takovouhle snídaní začínají svůj den Angličané. Inspirujte se jejich tradičním receptem na "porridge" a i vy si ráno dopřejte chvíli...

Recept - suroviny a postup

Tags: ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*