Encyklopedie potravin: Mléčné výrobky

V kuchyni

Mléko můžeme právem považovat za téměř ideální potravinu, jelikož obsahuje všechny základní živiny, ale i velkou část vitaminů a minerálních látek.

Zdrojem energie v mléce je již zmiňovaná laktóza. Této složky se nemusíme vůbec obávat, pokud netrpíme laktózovou intolerancí. Z hlediska tuku v mléce najdeme mléčný tuk, který je dobře stravitelný. Jeho další efekt tkví v tom, že tvoří ideální prostředí pro vitaminy rozpustné v tucích (tedy A, D, E, K). V odtučněném mléce je obsah těchto vitaminů zcela minimální. Mléčný tuk je též nositelem cholesterolu.

Pro běžnou zdravou populaci je vhodná konzumace polotučného mléka. Pro zdravé děti předškolního věku je vhodné mléko plnotučné.

Mléko obsahuje plnohodnotné bílkoviny, které jsou velmi dobře stravitelné. Společně s vaječným bílkem jsou mléčné bílkoviny nejlepším zdrojem esenciálních aminokyselin. Zároveň jsou i mléčné bílkoviny dobrým nositelem vápníku, ale i fosforu.

Z hlediska sýrů je vhodné se vyhnout těm, které obsahují tavicí soli, neboť u tavených sýrů je využitelnost vápníku značně snížená a to právě díky použitým tavicím solím.

Mléko je též významným zdrojem jódu a zinku, oproti tomu ale obsahuje málo železa. Nízký obsah železa a vyšší obsah bílkovin jsou důvodem, proč je kravské mléko nevhodné pro podávání kojencům a malým batolatům.

V případě racionální výživy dospělých je vždy vhodné konzumovat nejen čerstvé mléko, ale i mléčné výrobky a to jak sýry, tak ostatní zakysané mléčné výrobky - jogurty, kefíry, acidofilní mléka, podmáslí apod., neboť právě variabilita mléčných výrobků umožňuje trávicímu traktu velkou rozmanitost z hlediska mléčných kultur, které mají pozitivní vliv na naše zažívání. V posledních letech se ukazuje, že stav naší mikroflóry nemá vliv nejen na náš trávicí trakt a imunitu, ale i například na naši psychiku.

0 komentářů u „Mléčné výrobky

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


    *