Chlorella


Chlorella je velmi ceněná pro své výživové vlastnosti a předpokládaný pozitivní efekt na naše zdraví. Co je chlorella? Jaké má zdravotní benefity a jaká jsou rizika její konzumace prozradí Jakvkuchyni.cz v článku.

Chlorella

Chlorella je jednobuněčná sladkovodní řasa, která byla poprvé popsaná již v roce 1890. Mezi nejznámější druhy patří Chlorella pyrenoidosa a Chlorella vulgaris.
V 50. letech 20. století se chlorella začala zkoumat jako možný zdroj výživy. Dnes je zařazena mezi zástupce tzv. zelených potravin.

Jak si stojí chlorella z výživového hlediska?

Z nutričního hlediska je zajímavý vysoký obsah bílkovin (60 %), které mají zastoupeny všechny esenciální aminokyseliny a jsou dobře stravitelné.

Další důležitou složkou jsou betaglukany, které mají antioxidační vlastnosti, stimulují imunitu a podílejí se na snížení hladiny krevních tuků. 

Chlorofyl, jehož je chlorella jedním z nejlepších zdrojů, napomáhá například při hojení ran, vředů, hemeroidů, reguluje menstruační cyklus, zlepšuje cukrovku a astma.
Jelikož je struktura chlorofylu podobná červenému krevnímu barvivu (hemoglobinu), podílí se na zlepšení krvetvorby. 

Z vitamínů obsahuje  B1, B2, B3, B5 , B6, B12 a vitamín C, dále provitamín A, vitamíny E, K, biotin a kyselinu listovou. 

Z minerálních látek je zastoupeno zejména železo, vápník, draslík, hořčík, fosfor, zinek a měď. 

Jedinečná látka, kterou chlorella obsahuje, je Chlorella Growth Factor (CGF) - růstový faktor. Ten podporuje regeneraci tkání, dělení a růst buněk a celkově posiluje imunitu.

Proč VŽDY dbát na informace o zpracování chlorelly?

Chlorella je sama o sobě pro člověka nestravitelná. K tomu, aby bylo možné všechny hodnotné živiny v lidském těle využít, je třeba porušit fibrózní celulózu, která chrání buněčné jádro. 

K tomu se používá speciální technologický postup, tzv. dezintegrace, během které dochází za vysokého tlaku ke srážkám jednotlivých buněk chlorelly a narušení obalu jádra. 

Tento proces je nezbytný, proto při koupi chlorelly dbejte na dostatečné informace o jejím zpracování. 

Má chlorella pro naše tělo zdravotní benefity?

Studie extraktu z chlorelly prokázaly antioxidační, protizánětlivé a antimikrobiální účinky.
Kromě výše uvedených látek obsahuje chlorella také lutein, který prokazatelně působí preventivně a dokonce léčí i makulární degeneraci (postižení žluté skvrny na sítnici, která zajišťuje nejostřejší vidění) a pomáhá proti šedému zákalu.

Chlorella také snižuje krevní tlak, hladinu cholesterolu, urychluje hojení ran a posiluje imunitní systém. Navíc pomáhá zmírnit příznaky a zlepšit tak kvalitu života pacientů s fibromyalgií (mimokloubní revmatismus), vysokým tlakem a ulcerózní kolitidou.

Nežádoucí účinky a kontraindikace chlorelly

U některých jedinců byly popsány vedlejší účinky jako zhoršené dýchání, bolest na hrudi, kožní vyrážka, citlivost na světlo, těžkost žaludku, nevolnost, průjem. 

Častější výskyt nežádoucích účinků byl zaznamenám především u vyšších dávek chlorelly. 

Při léčbě Warfarinem (lék na ředění krve) se užívání chlorelly nedoporučuje. Obezřetní by měli být i alergici a osoby citlivé na jód. 
Těhotným a kojícím ženám se v některých zdrojích nedoporučuje užívání chlorelly, v jiných naopak ano. 

Jak je to s dávkováním chlorelly?

Chlorella je dostupná jak v podobě prášku, tak tablet. Prášková varianta se hodí k přípravě smoothie, pomazánek a jiných pokrmů. 

Doporučené denní dávkování může být různé. Obvykle se dávkování postupně zvyšuje až na cílovou dávku. Dávkování závisí také na věku a druhu zdravotního problému. K dosažení efektu je potřeba pravidelné užívání po delší časový úsek. 

Přestože chlorella obsahuje řadu zdraví prospěšných látek, není jednotné stanovisko k jejímu užívání. Navíc je třeba chlorellu technologicky správně zpracovat tak, aby nám mohla přinést užitek. Na trhu se tak mohou objevovat kvalitní produkty, ale i produkty s minimálním účinkem.  
Proto nezapomínejme na to, že své zdraví můžeme ovlivnit každý den naší volbou, třeba tím, jak si poskládáme jídelníček, zda bude obsahovat dostatek zeleniny a ovoce, dostatečný pitný režim, pohybovou aktivitu atd. Jde tedy o to, jaký bude náš celkový životní styl.

Autoři: Tým nutričních terapeutek Nutrifit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*