Lebeda – špenát, který vám roste na zahrádce


Pokud se zeptáte zahrádkáře na lebedu, většinou začne lomit rukama, protože lebedu považuje za plevel, který se velmi jednoduše množí. Stačí nechat jednu jedinou kytku na záhonu a příští rok jich bude požehnaně.  Ale už naše moudré babičky věděly, že se jedná o výjimečnou rostlinu, která se hodí nejen, do výluhů, ale i špenátů či salátů. Pokud máte všechny tři druhy barev lebed, kterými disponuje (zelená, žlutá, červená), tak na talíři vypadá tato rostlinka opravdu chutně a pěkně.

lebeda_275820218

Ačkoliv vypadá spíš jako obyčejná květina, jedná se botanicky o listovou zeleninu. Výhodou je, že v jejím případě se nemusíme bát ani její plané odrůdy, i ta je bohatá na kvalitní živiny. Asi si říkáte, v čem tkví její výjimečnost? Je to jednoduché, její ploché listy svou chutí připomínají špenát, ale na rozdíl od něj neobsahují takové množství kyseliny listové, díky čemuž se skvěle hodí i pro lidi s onemocněním ledvin.

Mladé rostliny se dají konzumovat celé, u těch starších sbírejte jen listy, které před konzumací krátce spařte.

Blahodárné účinky ocení také nastávající maminky a ženy v klimakteriu, protože tato rostlina obsahuje velké množství vstřebatelného vápníku, který pozitivně ovlivňuje růst kostí a zubů. Nejen z těchto důvodů by se měla objevit v jídelníčku také dětí a vegetariánů. Kromě již zmiňovaného vápníku najdete v lebedě také saponiny, bílkoviny, vitaminy (C, B1, B2, B3, E) a minerály (hořčík, fosfor, železo), v červené navíc antokyany (rozpustná barviva v ovoci a zelenině).  Tento blahodárný mix příznivě ovlivňuje projevy akné a ekzémů, dokáže ale také rozpouštět hleny v plicích, mírní kašel a nachlazení. Také starší lidé v ní najdou účinky, které ocení, pravidelná konzumace lebedy totiž zmírňuje revma a otoky kloubů.

Ačkoliv se doporučují ke konzumaci hlavně listy, pokud trpíte zácpami, potom oceníte její semena, která mají projímavé účinky a dají se užívat pravidelně, protože nejsou návyková.

Výhodou lebedy je, že se rostliny dají obírat o lístky průběžně. Takže některé mladší můžete otrhat do salátů nebo pomazánek, ty starší se pak dají použít jako špenát. Takže se uplatní, nejen v přílohách, ale také omáčkách nebo polévkách. Její jemná chuť se navíc skvěle hodí k pečeným a grilovaným masům.

Pokud chcete obarvit bílou omáčku na růžovo, stačí v ní povařit pár lístků červené lebedy.

Pokud dáváte přednost konzumaci tekutin, můžete si připravit šťávu, odvar nebo nálev (k sušení je ideální nať). Větší panák čerstvé šťávy oslazené medem se hodí nejen na kašel a chrapot, ale také jako prevence pro těhotné. Na kašel je vhodný také odvar. Ten připravíte jednoduše, svařením 4 lžic nati s 500 ml vody po dobu cca 2 min. Směs po odstavení ze sporáku nechte ještě půl hodiny louhovat. Oslazenou medem konzumujte 4 denně po přibližně decích. Pokud chcete bojovat proti revmatismu nebo kožní problémům, zvolte nálev. Na něj stačí 4 lžíce čerstvé nebo 2 sušené nati zalít 0,5 l vroucí vody a 15 min vylouhovat. Slitý výluh pijte 3-4 x denně.

Tento článek je součástí seriálu "Tradiční léčivá zelenina". Přečtěte si také další díly tohoto seriálu:
Rebarbora – kyselý, ale zdravý zázrak Ředkvička – vzpruha pro váš metabolismus
Tags: ,

Štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*