Tipy a triky: Krájíme mrkev


[Total: 1    Average: 5/5]

Video (najdete jej na konci článku), nám přináší tipy ohledně krájení a úpravy mrkve. Nyní si to krátce zopakujeme a pak si řekneme k této tradičně používané kořenové zelenině něco více.

Krájíme mrkev

Jde o velmi oblíbenou zeleninu nejen u nás, ale i po celém světě. Díky své jemné, a neutrální, někdy až nasládlé chuti, je vhodná pro nejrůznější úpravy.

Jak krájet mrkev?

  • Tradičně: nudličky a kostičky – slouží jako základ do omáček a polévek
  • Na zpestření: na kolečka – jako příloha k masu, rybám nebo do salátu
  • Pro děti: pyré – uvařenou mrkev rozmixujte s částí vývaru a vznikne tak jemné hladké pyré
Mrkev krájená na tenké plátky se nechá lehce zkaramelizovat a poté jí můžeme ozdobit například mrkvový dort.

 

Původní oblastí výskytu mrkve je jižní Evropa a také Asie, kde jsou hojně rozšířené její divoké formy. Mrkev patří mezi nejdůležitější druhy zeleniny a je pěstována po celém světě. Barva mrkve může být dle konkrétní variety velmi rozličná a to od bílé přes žlutou a oranžovou až po fialovou.

Na našem trhu se můžeme setkat nejčastěji s mrkví, která má kuželovitý tvar kořene a žlutooranžovou až načervenalou barvu. Dále pak s karotkou, která má dlouhý válcovitý tvar.

Obsahové látky

Zelenina obecně obsahuje minimálně 80 % vody, zbytek tvoří cukry, bílkoviny a tuky. Z hlediska cukrů v mrkvi převládá sacharóza. Vyznačuje se též vysokým obsahem betakarotenu, předstupněm vitaminu A, který je důležitý pro náš zrak. Z minerálních látek obsahuje zejména draslík, vápník, fosfor a železo.

Jak zelenina stárne, zvyšuje se v ní množství ligninu, voda se odpařuje a cukry se koncentrují. Starší syrová mrkev se zdá být sladší než mladá. Cukry se totiž mění, jakmile se konzumní část oddělí od rostliny.

Zajímavosti

  • Mrkve prodávané ve svazcích jsou většinou rané odrůdy, vždy jde však o mladé kousky sklizené s natí.
  • Mrkev je vhodné konzumovat jak syrovou, tak tepelně upravenou. Podává-li se pokrájená a vařená mrkev v kombinaci s tukem (např. rostlinným olejem) či např. s oříšky, zvýší se tím využitelnost účinných látek (zejména provitaminu A) a to až o 20 – 30 %.

Tags:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*