Vitamínové bomby proti zimním nachlazením


Rozmarné počasí si pohrává s naší imunitou a snad v každé rodině je jednou za čas někdo nemocný – nebo na něj začíná něco lézt. Místo prášků nasaďte do boje potraviny, které jsou plné vitamínů a dalších prospěšných látek. V naší přehledné infografice najdete vše, co potřebujete vědět o vitamínu C.

pomeranc

Trend: zelené smoothie

Hledáte způsob, jak zvýšit příjem zeleniny? Ráno si do čerstvé jablečné šťávy rozmixujte několik listů špenátu nebo jiné zeleniny, celer, banán a citrón. Díky banánu a jablku je tento nápoj příjemně sladký a zelenina v něm není téměř poznat. Přesto je ale plný zdravých látek a představuje pět doporučených dávek ovoce a zeleniny – v jedné jediné sklenici.

 Večer si můžete smoothie dopředu připravit a dát do speciální vakuové nádoby na šťávu, ze které můžete odsát vzduch. Ráno si už tak může celá rodina dopřát snadno lahodný nápoj, který v podzimních chmurných dnech zapůsobí jako rychlá vzpruha!

Nenápadný pomocník

Zelí si možná dáváte jako tradiční přílohu k masu, ale zaslouží si daleko více pozornosti. Ve středověku bylo považováno za všelék a na dlouhé cesty si jej brali námořníci. Místo v jídelníčku si zaslouží díky obsahu vitamínu C a bakteriím mléčného kvašení. Najdeme v něm i vitamíny K a B.

Udělejte si doma bramboráky plněné zelím. Někdo si do zelí rád přidává opečenou slaninku, kdo chce mít dietnější verzi, obejde se bez ní. Je to rychlé a výtečné podzimní jídlo. Do zelí můžete nastrouhat i křen, což z vašeho jídla udělá teprve tu pravou vitaminovou bombu.

Klíčky

Nakličování semen je jednoduché a velmi levné. Z hrsti čočky za pár korun získáte plnou misku zdravých a lahodných klíčků. Pro nováčky jsou vhodné také fazole mungo, které skvěle doplní zeleninové saláty. Jsou navíc zdrojem železa a vitamínů skupiny B.

Klíčky můžete chroupat místo chipsů nebo kukuřice. Stačí je malinko okořenit, třeba pepřem nebo provensálskými bylinkami.

Jablka

Jablka jsou přímo nabitá prospěšnými látkami. Kromě vitaminu C obsahují minerály, antioxidanty a vlákninu. Můžete si je také usušit a máte zdravou přesnídávku. Křižaly si připravíme jednoduše: Na tenké plátky nakrájená jablíčka na půlměsíčky (můžeme se slupkou nebo i bez) sušíme buďv sušičce, na slunci, v troubě nebo na pečicím papíru.

Přebytek křížal můžete dát do skleniček, hezky zavázat stuhou a hned máte krásný a zdravý dárek pro někoho, koho máte rádi! Věřte, že takovým dárkem nikdo nepohrdne.

Rakytník a šípek – superhrdinové

Jedna jediná oranžová kulička rakytníku pokryje denní spotřebu vitaminu C. Dále obsahuje provitamin A nebo vitamíny B a K. K dostání je ve firmě sirupů, džemů nebo olejů. Šípek, který je v obsahu vitaminu C na první příčce, můžete koupit jako čaj.

Šetrná příprava čaje - šípky nechte zalité studenou vodou přes noc. Takto se všechny látky vylouhují a vitamín C zůstane. Tento vitamín totiž vysoká teplota spolehlivě ničí.

Červená řepa

Obsahuje velké množství vitaminu C a minerálních látek. Posiluje imunitní a kardiovaskulární systém, čistí střeva a snižuje krevní tlak. Je to výborná zimní potravina, která se dá různorodě využít v kuchyni.

Zapečte si řepu! Omytou červenou řepu zabalte do alobalu a pečte necelou hodinu v troubě zhruba na 200 stupňů. Vychladlou řepu nakrájíme na plátky a můžeme přidat jako přílohu k masu, udělat si z ní carpaccio (najemno nakrájenou řepu posypat praženými oříšky a bylinkami), použít ji i do salátu (s feta sýrem je vynikající) apod.

Zázvor

Zázvor lékařský posiluje imunitu, zvyšuje tvorbu trávicích šťáv, v těle působí protizánětlivě a v chladných dnech umí tělo hezky prohřát. Kromě zázvorového čaje – stačí nadrobno nakrájený nebo nastrouhaný zázvor zalít horkou vodou – můžete zázvor použít do zavařenin, marinád, buchet nebo koláčů.

Pokud vás začíná pobolívat krk, kromě zázvorového čaje s citronem a medem chroupejte kandovaný zázvor. 

Jaké další potraviny by neměly chybět v zimním jídelníčku?

Podívejte se na infografiku, jaké potraviny jsou na vitamín C také bohaté. Pomeranč se do první desítky samozřejmě dostal, ale věděli jste, že „céčko“ je v paprikách nebo rajčatech? Infografiku si můžete stáhnout zde.

vitamin-C_02

Tags: ,

Štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*