Goji (Kustovnice)


Už jste někdy slyšeli o goji? Možná, že ne, ale když se řekne kustovnice, tak si vybavíte, že tenhle pojem už jste někdy zaslechli. Zjistěte více o plodech této čím dál více populární rostliny a také o možnostech využití.

Goji

Goji jsou plody dvou druhů kustovnice – kustovnice cizí (Lycium barbarum) a kustovnice čínské (Lycium Chinense).

Jedná se o rostlinu pocházející z východní Asie, konkrétně z Číny, jak sám název napovídá. Je to opadavý keř dorůstající výšky 13 metry. 
Nejvíce využívané jsou právě malé oválně oranžovočervené plody o velikosti až 2 cm, které mají skladkotrpkou chuť. Sbírají se v období srpna až října a následně se suší.

V Asii, zejména v čínské medicíně, má goji své místo od pradávna. Plody a mladé listy jsou v asijských zemích součástí jídelníčku, plody a kůra kořenů jsou pak využívány v místní medicíně.
Od počátku 21. století se goji začala rozšiřovat a používat čím dál častěji i mimo asijský kontinent. Do povědomí společnosti se dostala také díky zařazení do skupiny tzv. superpotravin (z angl. superfoods).

Ty mají v porovnání s jinými potravinami vyšší obsah zdraví prospěšných látek, jako jsou např. vitaminy a minerální látky. Superpotraviny do jídelníčku určitě patří, ale je nutné uvědomit si, že nejsou zázračné a základem je vždy vyvážený a pestrý jídelníček. Také je vhodné zařazovat je v rozumné míře, aneb jak se říká, všeho moc škodí. 
Čtěte více: v článku Proč si dopřát superpotraviny?

Složení a výživové hodnoty goji

Co se týká složení, nejvíce zastoupenou skupinou v goji jsou polysacharidy. Tvoří přibližně čtvrtinu z celkového složení.
Vysoký je i obsah karotenoidů (nejvíce zeaxantinu, méně pak betakarotenu). Jejich obsah se zvyšuje v průběhu zrání, a právě pro jejich tak významné zastoupení má goji typickou oranžovou barvu.
Důležitá je i skupina flavonoidů – rutinu, luteinu a dalších látek.
Z vitaminů jsou nejvíce zastoupeny vitamin C, B1 (thiamin) a B2 (riboflavin). Obsah vitaminu C je srovnatelný s obsahem v citrusovém ovoci.
Z minerálních látek je nejvyšší obsah železa, zinku, vápníku a selenu, který je také významným antioxidantem.

Účinky kustovnice – goji

Kustovnice je velmi cenná pro své léčebné účinky. V Číně je oficiálním léčivem pouze kustovnice cizí, v lidové medicíně se však používají oba druhy rostlin. V tradiční čínské medicíně má nezastupitelnou roli, je řazená mezi základní léčivé rostliny, a proto je využívaná již několik tisíc let zejména k posílení vitality a prodloužení života.
Plody kustovnice jsou zcela nejedovaté, což je potvrzeno i toxikologickými testy a jejich konzumace nemá žádné vedlejší účinky. Nedoporučuje se však konzumace u osob s poruchou krevní srážlivosti a osob se sklonem k hypoglykémii (nízké hladině krevního cukru).
Goji je známá především pro své antioxidační účinky.
Působí však preventivně také proti mnoha chorobám – pomáhá snižovat:

  • riziko rozvoje rakoviny;
  • onemocnění očí;
  • pozitivně působí i na hladinu krevního cukru a krevního tlaku;
  • podporuje funkci jater a ledvin;
  • zpevňuje šlachy;
  • podporuje tvorbu krvinek;
  • působí antibakteriálně a celkově posiluje imunitní systém.

Díky výše uvedenému pozitivnímu působení na lidské zdraví je více než jasné, že bychom měli goji do jídelníčku zařazovat pravidelně. 

V Číně se nejčastěji goji užívá čerstvá, sušená, ve formě výluhu ve vodě či lihu, v práškové podobě i ve formě pilulek. Goji bývá součástí polévek, kaší a zeleninových pokrmů. 
Mladé listy a výhonky jsou ceněnou zeleninou, z listů se připravuje také čaj. Pražené semeno je používáno jako náhražka kávy a ze semen goji se také lisuje olej. 

Jak zařadit goji do jídelníčku v našem prostředí?

V České republice jsou sušené plody běžnou součástí sortimentu obchodů se zdravou výživou a běžně je zakoupíme i v supermarketech. Plody můžeme konzumovat sušené i tepelně upravené.

Sušené goji

Můžeme používat stejně jako rozinky nebo jiné sušené ovoce – jíst je samotné, přidat je do jogurtů, kaší, směsí müsli, granoly, zeleninových i ovocných salátů, smoothie apod.

Čaj z goji – jak na to?

Z plodů je možné uvařit si čaj: 12 lžičky plodů zalijeme horkou vodou a necháme min. 10 minut louhovat. Po uplynutí doby můžeme čaj slít, ale samozřejmě to není nutné a bobule můžeme sníst.

Výluh z goji – jak si připravit?

Goji se může louhovat i v kvalitním cca 40% lihu. Plody propláchneme, dáme do sklenice a zalijeme alkoholem. Můžeme přidat i pár lžic medu. Poté necháme takto připravené goji min. 2 měsíce louhovat. Poté výluh slijeme a můžeme v umírněném množství užívat.

Pokud bychom chtěli koncentrovanější nápoj, je možné zakoupit džusy nebo přímo šťávu z plodů kustovnice.

Další využití sušené goji

Ze sušených plodů lze připravit také džem, ovocné náplně do koláčů nebo je lze přidat přímo do těsta (např. do mrkvových, banánových či bílkových chlebíčků).

Tip na závěr – vypěstujte si goji doma! Jak na to?

Pro ty, kdo by si rádi pochutnali na goji nejen v sušené podobě, je tu ještě jedna možnost. A to vypěstovat si kustovnici v domácím prostředí. Kustovnici cizí je možno vysadit prakticky kdekoliv, i na neúrodná místa. Vyžaduje pouze dostatek slunce a vláhy.

Autorem článku je tým nutričních terapeutek Nutrifit.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*