Květák: dietní lahůdka našich zahrádek


Květák patří podobně jako např. brokolice k tzv. superpotravinám a to díky tomu, že obsahuje malé množství sacharidů a tuků. Kromě toho je plný vitamínů a minerálů. Zkuste si připravit lahodnou květákovou polévku, placičky nebo jej smíchat s kuskusem!

kvetak_142531987 (1) Pro zdraví

Například vitamínu C je v květáku dokonce více než v citrusových plodech, najdeme v něm také vitamín A, B a E. Co se týká minerálů, tak v jejich případech je květák bohatý na draslík, vápník, hořčík, ale také chrom, zinek a další. Do tohoto nabytého mixu patří ještě velké množství vlákniny a fytochemické antikarcinogeny (u těch je potvrzené, že jsou prospěšné při prevenci proti rakovině). Díky všem těmto látkám je květák považován nejen jako jejich ideální zdroj, ale také je ocení například naše trávicí a oběhová soustava. Za zmínku stojí také jeho schopnost snižovat hladinu cholesterolu, či boj s hypertenzí a arteriosklerózou. Zejména díky množství vlákniny, je květák doporučován dietology při hubnutí (dostavuje se velmi rychle pocit sytosti). Ačkoliv se nejčastěji jí květáky tepelně upravené (pokud nekonzumujte květák smažený), je pro naše tělo lepší zkusit syrovou variantu (ideálně ten mladý). Bohužel takto může být pro nás hůře stravitelný či nadýmavý. I přestože bílý květák vypadá jako velký květ, asi nás překvapí, že se opravdu o květenství jedná a to zdužnatělé. Tato zelenina byla vyšlechtěna z brukve zelné stejně jako brokolice, zelí či kapusta. Nejčastěji známe bílou formu květáku, ta získá svou barvu díky tomu, že květenství je po celou dobu růstu zakryté listy. Existují však i jinak barevné květáky např. zelené či fialové.

Velká část lidí z květáku konzumuje pouze samotné růžičky a košťál vyhazuje, ale to je velká chyba, protože ten obsahuje velkou část tělu prospěšných látek.

Pozor: je důležité jíst květák s rozumem a nepřehánět to s množstvím. Strumigenní látky (snižují využitelnost živin v lidském těle) v něm obsažené by při nadměrné konzumaci mohly narušit funkci štítné žlázy.  

 

 

Na rychlou večeři: Zkuste si uvařený květák opéct na pánvi a dát si ho s oblíbenou zeleninou

 

 

Tags: , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*