Encyklopedie potravin: Tuky živočišné

Tuky živočišné

Tuky jsou estery glycerolu a tří mastných kyselin. Tuky patří mezi hlavní živiny a jsou pro tělo vydatným zdrojem energie. V organismu jsou zásobním a energetickým substrátem. Buňky je využívají buď přímo, nebo mobilizované ze zásob.

Tuky jsou deriváty mastných kyselin a alkoholů.  Tuky patří mezi hlavní živiny a jsou pro tělo vydatným zdrojem energie. V organismu jsou zásobním a energetickým substrátem. Buňky je využívají buď přímo, nebo mobilizované ze zásob.

Živočišné tuky jsou náchylné na teplotu. V teplejším prostředí začínají povolovat a roztékat se. Proto je do nákupního vozíku vkládejte až mezi posledními potravinami a v horkých letních měsících raději použijte na cestu domů chladící nebo termo tašku. Po cestě se nikde dlouho nezdržujte a po příchodu domů je co nejrychleji uložte do chladničky.

Skladování živočišných tuků má svoje pevná pravidla. Tuky totiž rády nasávají pachy jiných potravin. Jak s nimi nakládat, když nechceme, aby nám cukroví vonělo po guláši?

Abychom zachovali kvalitu skladovaných tuků, je potřeba dodržovat určitá pravidla. A to se týká všech tuků obecně, ne pouze těch živočišných. Jak už jsme si řekli, tuky jsou vzhledem ke svému chemickému složení náchylné k oxidaci (žluknutí), kdy tímto procesem dochází ke znehodnocení daného tuku nebo přímo celé potraviny, která daný tuk obsahuje. Máslo, stejně tak i margarín, je vždy potřeba uchovávat v chladničce. Při správném uchovávání jsou trvanlivé a při zmražení nám mohou vydržet až 6 měsíců. Oproti tomu škvařené sádlo můžeme skladovat v chladničce a vydrží nám takto až několik měsíců.

Co se týče používání správných typů tuků při různých technologických úpravách v kuchyni, i zde je dobré mít určitý přehled. Jelikož se máslo připaluje už při nízké teplotě, není vhodné pro smažení. Na smažení není vhodný ani margarín. Pomoci si ale můžeme tím, že máslo smícháme s rostlinným olejem. Ideální variantou je pak přepuštěné máslo, na tom se nám nic nepřipálí, neboť tuhé nadbytečné látky se z něho vyloučily přepuštěním v podobě pěny, kterou jsme odstranili.

Co se týče používání živočišných tuků, tedy másla přímo na mazání pečiva, vhodnější variantou jsou zde margaríny. Důvod je jednoduchý – náš jídelníček je poměrně bohatý na mléčné výrobky a tak tedy mléčného tuku konzumujeme poměrně dost. Nicméně máslo je potravinou pozitivní, a tak, pokud se jedná o zdravého člověka, který se ideálně věnuje i nějakému sportu a zároveň se vyváženě stravuje, nemusí si máslo v přiměřené míře v žádném případě odpírat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*