Polotovary

Použití polotovarů nám může přinést rozšíření a pestrost jídelníčku po celý rok. Do určité míry nám polotovary usnadňují práci v kuchyni. Jejich příprava je časově méně náročná a proto je považujeme za praktické. Měli bychom ale také pečlivě jíst jejich obaly, abychom věděli, co vlastně kupujeme a zda to nemůže mít i neblahý vliv na naše zdraví.

 

 

Mezi nesporné výhody polotovarů patří již zmíněná úspora času a určité pohodlí při jejich přípravě. Důležité je ale uvědomit si, proč polotovar chceme použít, zda je to odůvodněné nebo jde o jakýsi návyk, který máme jen naučený.

Těstoviny – součást každé kuchyně

Za polotovar považujeme i například tvrdé těstoviny v sáčku, které jsou po uvaření ve vroucí vodě poté poživatelné. Zde není třeba se obávat, že bychom si měli přivodit zdravotní těžkosti z použití tohoto polotovaru. Jedná se přeci o potravinu běžnou a ve většině případů neobsahující zbytečné přídatné látky. Pokud těstoviny střídáme s ostatními přílohami a stravujeme se v rámci racionálního jídelníčku, vše je v naprostém pořádku. Jiné je to ale například u některých typů uzenin, které sem také můžeme zařadit.

Mražené ryby – zdravá možnost, jak do jídelníčku dostat omega-3 mastné kyseliny

Mraženým rybám se netřeba vyhýbat. Sledujme ale obsah vody a případných dalších přídatných látek. Zárukou kvality jsou obvykle ryby, které nesou označení: zmraženo na moři. Ostatní rybí produkty, jako například surimi tyčinky – zde je již opatrnost na místě. Obsah ryby je poměrně nízký, za to ale obsahuje směs řadu přídatných látek – obvykle barviva a dochucovadla (včetně glutamátu sodného).

Mražená zelenina - jednoznačně ano!

Mražené zelenině se netřeba vyhýbat, ba právě naopak! Mražená zelenina ztratí minimum ze svých obsahových látek. Důležité je jen vybrat si kvalitního výrobce a vyhýbat se těm výrobkům, kde po otevření sáčku vidíme, že obsahuje zčernalé části zeleniny (tato vada je většinou dobře znatelná u kostiček nakrájené mrkve). Je to známkou toho, že použitá zelenina není příliš kvalitní nebo výrobce nedbá na dostatečnou kontrolu a vadné kousky zeleniny neodstraní před nakrájením. Mražená zelenina je zárukou, že i mimo sezónu můžeme mít stále v kuchyni po ruce kvalitní zdroj vitaminů a vlákniny.

Uzeniny – bez těch se v kuchyni obejdeme

Patří sem například párky, které koupíme v uzeninách a doma je upravíme krátkým povařením ve vodě. Takové stravování by mělo být ale spíše výjimkou. Výživově je to potravina poměrně chudá a naopak obsahuje příliš přídatných látek, soli a mnoho tuku. Někteří sice mohou namítat, že jde o maso. Není tomu ale tak, jde o uzeninu a obsah masa je zde poměrně nízký. Samozřejmě záleží na výrobci a na dalších parametrech. Obecně ale tyto typy potravin nelze považovat za výživově hodnotné polotovary a jejich konzumaci tedy z výživového hlediska nelze doporučit.

Sklenice s omáčkami – někdy rychlý pomocník do kuchyně

Proč ne. Po nedělním výletu, když přijedeme domu hladoví a máme chuť na něco teplého, je to varianta, jak si dopřát teplou večeři i při nedostatku času k přípravě. I zde ale platí – číst obaly. Na trhu jsou i takové, které mají složení poměrně kvalitní a to i za cenu toho, že neobsahují zbytečné přídatné látky a další dochucovadla, dokonce i obsah tuku nebývá příliš vysoký.

A co cestování? Konzervy na cestu ano, do kuchyně ne

Zde udělejme výjimku, pokud víme, že cestujeme na delší vzdálenost, kde nebudeme mít možnost navštěvovat restauraci, nebo prostě do restaurace chodit nechceme. Konzervy, co se týče složení, nebývají velkou výhrou, neboť obvykle neobsahují v případě masných výrobků příliš kvalitní maso, obsahují naopak hodně soli a dochucovadel a mnoho tuku. Ale i v této kategorii již lze vybrat takové výrobky, které patří mezi ty kvalitnější. Zde jedno doporučení – nakupujte s dostatečným předstihem a ve větším supermarketu. Budete mít tak možnost posoudit vícero značek, uděláte si obrázek o kvalitě výrobků mezi jednotlivými výrobci. Při výběru konzervy hledejte takové, které Vás lákají nejen svým obalem, ale podívejte se i na tabulku složení. Porovnejte více podobných výrobků a vyberte takové, které budou mít více bílkovin (které mohou být někdy při tomto způsobu stravování na cestách nedostatkové) a naopak méně tuku na 100 g váhy výrobku. Podívejte se také do složení, jaké maso obsahují.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*