Ryby – úvod

Ryby jsou obratlovci žijící ve vodě a charakteristickým znakem jsou ploutve a čelisti. Ryby dělíme na sladkovodní a mořské.

Ryby jsou obratlovci žijící ve vodě a charakteristickým znakem jsou ploutve a čelisti. Ryby dělíme na sladkovodní a mořské.

Pravidelná konzumace ryb, ať sladkovodních či mořských, obecně prospívá lidskému zdraví. Ryby obsahují Omega 3 mastné kyseliny, jejichž užívání snižuje hladinu cholesterolu v krvi, působí protisrážlivě, rozšiřuje cévy.

Maso sladkovodních ryb je zdrojem lehce stravitelných bílkovin, zdraví prospěšných tuků, minerálů a vitaminů. Skládá se z vody (50 – 83 %) a plnohodnotných bílkovin (15 – 20 %). Bílkoviny v mase sladkovodních ryb obsahují všechny esenciální aminokyseliny, tudíž se svým složením vyrovnají masu teplokrevných zvířat. Navíc jsou bílkoviny obsažené v rybím mase pro člověka snadno stravitelné, protože mají jednodušší stavbu tuků. V rybách najdeme i důležité vitaminy. Jsou to hlavně ceněné vitaminy A a D a vitamíny B komplexu.

Ideální případ konzumace ryb je pravidelná, minimálně 1 – 2 krát týdně (celkem minimálně 150 – 200 gramů).

Omegy 3 mastné kyseliny, které obsahují mořské ryby, jsou velmi významné pro rozvoj mozku a zraku dítěte v prenatálním období. Dále působí jako prevence předčasného porodu a předcházejí alergiím a astmatu v pozdějším věku dítěte.

 

1. Jak poznáme skutečně čerstvou rybu? Podle následujících rysů:

Rybí oči jsou jasné, nezamlžené.
Povrch ryby nebo rybí porce není oschlý, ale je vlhký a lesklý.
Žábry jsou jasně červené, nejsou zašedlé ani na okrajích.
Při mírném tlaku prstem na masitou část ryby je znát odpor.
Je cítit pouze rybí vůně.

2. Jak nejčistěji zbavit rybu šupin? Ponořte rybu do dřezu se studenou vodou a nožem nebo speciální škrabkou směrem od ocasu k hlavě odstraňte šupiny. Pokud bude ryba stále ponořená, nebudou vám šupiny odlétávat po celé kuchyni.

3. Ten kdo nemá rád typickou vůni rybího masa, může rybu před úpravou na pár hodin naložit buď do mléka, podmáslí nebo do studeného černého čaje, ke stejnému účelu poslouží i bílý přírodní jogurt.

4. Ryba v celku se později kazí než porcovaná. Platí pravidlo, že čím je ryba tučnější, tím dříve se zkazí.

Rybí maso může obsahovat nebezpečné bakterie, viry i parazity, proto by mělo být konzumováno až po tepelné úpravě.

Kazící se nebo již zkažené maso může u konzumenta vyvolat alergické reakce.

Některé druhy mořských ryb v sobě obsahují větší množství těžkých kovů jako je arzen, rtuť a kadmium.

Mořské ryby a těhotenství
Přesto, že jsou mořské ryby v těhotenství důležité, jsou tu i určitá rizika. Mořské ryby obsahují rtuť. Rtuť je toxický kov, který může vážně poškodit nervový systém. To je důvod, proč by těhotné ženy a malé děti měly konzumaci mořských ryb omezit. Zvláště by se měly vyhýbat mečounovi, žralokovi a makrele, v jejich těle je koncentrace rtuti vyšší, dále by se měly vyhnout konzumaci zauzeného či marinovaného lososa. Není to však důvod k úplnému vyřazení mořských ryb z jídelníčku těhotných žen.

 

Pozor na východoasijskou rybu Fugu (tetrodon, "pufferfish"). Maso této ryby je mimo reprodukční období sice netoxické a v Japonsku je považováno za pochoutku, ovšem i tak každoročně dojde k několika desítkám otrav.

Pangasius se stal nejen v ČR, ale po celém světě velmi oblíbenou rybí pochoutkou. Má vynikající chuť, nezapáchá rybinou, je lehce stravitelný a dá se koupit za velmi rozumnou cenu. Vybírat bychom měli bílé či lehce narůžovělé kusy, jiná barva svědčí o horší kvalitě. Je k nám dovážený z Vietnamu, kde se odehrává jeho produkce v deltě Mekongu. Voda v této deltě není zrovna čistá, snad právě proto Pangasius je pod stálým dozorem kontrolních orgánů. V dřívějších dobách objevili kontrolní orgány EU stopy malachitové zeleně (karcinogen působící proti plísním a parazitům) v mase těchto ryb.

Obsah tuku v mase ryb je závislý především na druhu ryby.

  • Tučné více než 10% tuku: makrela, tuňák, losos nebo úhoř
  • Středně tučné do 10% tuku: kapr, tolstolobik, pstruh, sumec
  • Málo tučné do 2 % tuku: treska, štika, candát, platýz

Čerstvé
Čerstvé ryby lze skladovat v lednici maximálně 1 - 3 dny.

Chlazené
Při koupi chlazených ryb se řiďte vždy údaji na obalu a dbejte na dodržení podmínek skladování.

  • Chlazené ryby bez vakuování by nám měly vydržet v lednici zdravotně nezávadné max 2 dny.
  • Vakuované chlazené ryby pak o několik dní déle a to cca 4 - 5 dní.

Mražené
Mořské ryby lze skladovat v rozmezí 6 – 8 měsíců. Zmrazené rybí prsty pak až 12 měsíců. Doba se však může lišit dle výrobce a způsobu zpracování.

Je však nutné si uvědomit, že existuje podstatný rozdíl, zamrazíme-li si rybu doma sami nebo ji zakoupíme v obchodě. Výrobce totiž používá k zmrazení tzv. šokovou metodu (prudké zmrazení ryby v celé vrstvě masa), při níž nedojde k poškození buněk. Tohoto doma nejsme schopni, a proto trvanlivost doma zmrazené ryby bývá kratší a to 3- 4 měsíce.

Rybí konzervy
Datum minimální trvanlivosti je vždy uvedeno na obalu. Konzervy lze skladovat při pokojové teplotě až 3 roky, s prodlouženou trvanlivostí roky 4. Po otevření se doporučuje spotřebovat do 24 hodin.

Sušené ryby
Sušené ryby lze skladovat až 6 měsíců v temnu a suchu při pokojové teplotě.

!!! Doporučená doba spotřeby ryb se však může lišit dle výrobce a způsobu zpracování.

 

0 komentářů u „Ryby

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


    *