Ovoce – úvod

Ovoce jsou jedlé plody, plodenství a semena stromů, keřů a bylin. Obsahuje velké množství vitaminů a minerálních látek a vyznačuje se nízkou energetickou hodnotou. Ovoce se řadí mezi nejstarší známé druhy potravin. Konzumují se většinou v syrovém stavu nebo jako nápoje či pokrmy – saláty, kompoty, ovocné pokrmy, do moučníků, džemy, marmelády, mražené dřeně, rosoly nebo jako doplněk stravy.

 

Ovoce

Ovoce je pro naše tělo nenahraditelné. Výživová hodnota jednotlivých druhů ovoce závisí na druhu ovoce a na části, která je určená ke konzumaci. Nejlepší je konzumovat jednotlivé druhy v sezóně. V zimě se buď dováží, dlouhodobě skladují anebo pochází ze skleníků. To pak ovlivňuje nutriční složení ovoce.

Z čeho se ovoce skládá:

Hlavní složkou ovoce je voda (75-96%), výjimku tvoří ořechy, které se řadí do skořápkového ovoce. Ze základních živin je ovoce zdrojem cukrů (5–15 %), jedná se především a glukosu, fruktózu, sacharózu a pektiny. Obsah bílkovin a tuku (výjimku tvoří skořápkové ovoce a některé druhy tropického a subtropického ovoce např. avokádo, to obsahu až 40% oleje) je zanedbatelný. Například tuk obsažený ve skořápkovém ovoci (ořechy) má vysoký obsah nenasycených mastných kyselin včetně esenciálních, což je pro tělo žádoucí.

Je všeobecně známé, že ovoce obsahuje velké množství vitamínů a tím působí blahodárně na náš organismus. Ovoce je jedinečným přírodním zdrojem vitaminu C, některé druhy obsahují i vitaminy skupiny B a A, skořápkové ovoce má vysoký obsah vitamínu E. Ovoce obsahuje všechny druhy minerálních látek a různé látky ochranné, zejména přírodní antioxidanty. Pro zdraví je významný i obsah vlákniny, zejména ve formě pektinu.

 

 

 

1. Zkuste do sklenky vychlazeného sektu místo stále používané jahody přidat ovoce dle sezony, pár malin, červený rybíz, nebo malou broskev nebo meruňku, kterou před tím několikrát propíchněte vidličkou. Na podzim se zase hodí švestka nebo pár bobulí hroznového vína.

2. Plesnivé nebo nahnilé ovoce nevykrajujte, ale ihned vyhoďte-plíseň i hniloba je již rozrostlá v celém ovoci, i když není viditelná.

3. Veškeré ovoce se v podobě pyré vynikající teplou přílohou k pečeným nebo grilovaným masům, zkuste teplé meruňky, višně nebo angrešt. K uzeninám je vynikající jablečné pyré.

4. Škvaříte-li si domácí sádlo, vhoďte do něho ke konci pár sušených švestek. Získáte lahodnou pomazánku.

5. Citron - rozkrojený citron odstraňuje skvrny z mramoru; rozkrojený v ledničce pohlcuje pachy; přidáte-li lžičku citronové šťávy do rýže, neslepí se vám; plátky citronu zaplaší mravence; dezinfikuje škrábance a rány

6. Páchnou-li vám ruce po přípravě ryb, potřete si je citronem a pachy se zneutralizují.

7. Pomeranč – sušenými slupkami jde zapalovat oheň, vařené ve vodě provoní byt.

Ovoce

U ovoce může být povrch kontaminován nebezpečnými bakteriemi, viry, sporami plísní či parazity, které nejčastěji mohou vyvolat průjmová onemocnění (to platí nejen u ovoce). Byly zaznamenány i případy hepatitidy (žloutenky) po konzumaci ovoce či výrobků z něj, které pocházely z neprověřených zdrojů. Ke spotřebě bychom měli vybírat ovoce čerstvé (bez známek zaplísnění nebo hniloby), povrchově nepoškozené a viditelně neznečištěné. Před jeho použitím bychom je měli důkladně osprchovat nebo omýt pitnou vodou.

Sušené ovoce může kvůli prodloužení trvanlivosti obsahovat oxid siřičitý (E 220), který ničí vitaminy, může způsobit bolesti hlavy i nevolnost a u astmatiků vyvolat záchvat. Děti na jeho požití mohou reagovat zvláště citlivě. Z těchto důvodů doporučujeme při nákupu věnovat pozornost informaci o složení výrobku a sušené ovoce před vlastním použitím omýt horkou vodou. Sušené ovoce může obsahovat také škůdce (viditelní běžným okem) a roztoče. Takovéto potraviny jsou nevhodné k lidské spotřebě. V případě roztočů jejich nebezpečnost spočívá ve vyvolání alergické reakce a v přenášení plísní produkující mykotoxiny.

Protože ovoce obsahuje velké množství vitamínů, zmíníme se zde o zdravotních potížích spojených s vitamíny. Žádná z těchto nemocí nevznikne pouze v důsledku konzumace či absence ovoce, ale jsou závislé na složení celého jídelníčku.

Avitaminóza – jedná se chorobný stav způsobený naprostým nedostatkem určitého vitaminu. Může být způsobena nedostatečným přívodem, poruchou trávení, poruchou žláz s vnitřní sekrecí nebo nekrytou zvýšenou potřebou. Nedostatek vit. A způsobuje zhoršení nočního vidění či oční onemocnění, nedostatek vitaminu B12 způsobuje chudokrevnost, málo vitaminu C má na svědomí kurděje, nedostatek vitaminu D způsobuje křivici a málo vitaminu K způsobuje krvácení. V ČR je ovšem avitaminóza velmi vzácná, častěji se objevuje lehčí forma hypovitaminóza.

Hypovitaminóza je chorobný stav způsobený částečným nedostatkem určitého vitaminu. Nejčastěji se vyskytuje u lidí s nedostatečným příjem potravy, alkoholiků a u osob s onemocněním trávicího traktu. Opakem avitaminózy je hypervitaminóza, onemocnění způsobené přílišným nahromaděním vitamínů v organismu. Jedná se především o vitaminy rozpustné v tucích (A,D,E,K); ty se ukládají v tukových tkáních a v nadměrné koncentraci působí toxicky např. na játra. Vitaminy rozpustné ve vodě se z těla vylučují a nehromadí se. Nadměrné množství vitaminu A způsobuje praskání a krvácení rtů, osoba je podrážděná a u těhotných žen může způsobovat poruchy vývoje plodu. Hypervitaminóza D narušuje správný růst a poškozuje ledviny, mnoho vitaminu E způsobuje žaludeční potíže a průjmy.

Hypervitaminóza vitamínu C způsobuje kopřivku po celém těle.

Alergické reakce po konzumaci ovoce jsou velmi časté, hlavně u dětí, většinou v dospělosti mizí, nebo se zmírňují. Projevy jsou většinou nepříjemné až závažné. Většinou, když se člověk vyvaruje plodů, které mu způsobují potíže, reakce ustoupí. Nejčastěji se projevuje jako orální alergický syndrom – obtíže jsou lokalizovány v ústech a krku, tento projev nastupuje velmi rychle po požití ovoce. Dále je časté svědění jazyka a rtů, objevit se mohou i otoky rtů a měkkého patra, dochází k pálení v krku. V extrémních případech může dojít k masivním otokům polykacích a dýchacích cest, což může ohrozit život pacienta. Objevuje se i svědění celé pokožky. Alergie j e způsobena proteiny, které jsou obsaženy v plodech nebo pyly jiných rostlin usazených na slupce. Nejčastější reakce jsou na jablka, hrušky, švestky, broskve, meruňky, nektarinky, kiwi, pomeranče, meloun a jahody. Silné alergické reakce bývají i na některé druhy tropického ovoce, hlavně na citrusové plody, častá je jejich kontraindikace s některými léky.

Nejlepší prevence je vynechat dané ovoce z jídelníčku. Někdy ovšem postačí tepelná úprava plodů a potíže se nedostaví. Při těžkých alergiích je nutná konzultace s alergologem.

 

Ovoce

Ovoce dělíme na několik základních skupin:

Podle doby sklizně na:

  • Zimní
  • Podzimní
  • Letní

Ovoce mírného pásma:

Jádroviny: jablka, hrušky, kdoule, jeřabiny, aj.

Jablka- jedná se o plody jabloně. Je to ovoce typické pro naše zeměpisné pásmo. Vyrábí se z nich kompoty, džemy, džusy, mošty a používají se jako aroma do dalších jídel. Jablka jsou vhodná pro skladování. Obsahují vitaminy C, D, E, B6, B12, karoten, thiamin, riboflavin, niacin.

Čeleď jablkovitých – kdoule, jeřabiny, mišpule.

Hrušky – jsou plody hrušně. Hrušky se podle doby sklizně dělí na zimní, podzimní a letní. Mají poměrně nízký obsah vitamínu C, ale významné je množství vitaminu B.

Kdoule – plody jsou kulovité až podlouhlé malvice žluté barvy, které se podobají jablkům. Kdoule obsahuje vitamin C, vitaminy skupiny B, provitamin A, zinek, draslík, železo, vápník pektiny, silice.

Jeřabiny – její plody jsou velmi bohaté na vitamin C, obsahují organické kyseliny, cukry, třísloviny.

Mišpule – v plodech jsou obsaženy vitaminy C, B2, minerály jako je draslík, sodík, hořčík, vápník

Peckoviny – švestky a slívy, meruňky, broskve a nektarinky, třešně a višně aj.

Švestky a slívy

Švestky obsahují minerální látky draslík, fosfor, železo, hořčík, vápník, ale také vitaminy skupiny B, vitamin H a E.

Slívy obsahují pektin, draslík, vlákninu, kvercetin, kyselinu chlorogenovou, sorbitol (alkoholický cukr).

Meruňky – obsahují velké množství betakarotenu, dužina obsahuje vitaminy A, B, a C, a také minerální látky především železo.

Broskve a nektarinky

Plod broskve obsahuje až 88% vody, až 9% cukru. Dále obsahuje minerály jako je draslík, vápník, železo, zinek, sodík, hořčík, ale také vitaminy B3, C a provitamin A.

Nektarinky obsahují vysoké množství vitaminu C, dále vitamin A, minerální látky draslík, sodík, vápník.

Třešně a višně

Plody třešně obsahují vitamin A, betakaroten, vitamin B, E, cukry; tmavší plody obsahují větší množství minerálních látek: železo, jod, draslík, hořčík, zinek, vápník aj. Dužina je tvořena více než 80% vody-

Plody višně obsahují vitamin A, C, B2, draslík, hořčík, jód, železo.

Bobuloviny – rybíz, angrešt, maliny, ostružiny, jahody, hrozny aj.

Rybíz (červený a černý)

Plody obsahují až 77% vody, jsou bohaté na vitamin C, dále minerální látky jako vápník, zinek, hořčík.

Angrešt

Plody obsahují méně než 10% cukru, především fruktózu, obsahují vitamin C, E, částečně vitaminy skupiny B, jsou bohaté na minerální látky: draslík, mangan, zinek, fosfor, karoten, železo, křemík. Z organických kyselin je to kyselina citronová, šťavelová, jablečná a vinná. Slupka je bohatá na nenasycené kyseliny.

Maliny

Maliny obsahují okolo 13% jednoduchých cukrů, minerální látky (vápník, hořčík, fosfor, železo, draslík), velké množství vitaminu C, vitamin A, vitamín P, karoten, vitaminy skupiny B, organické kyseliny (jablečnou, vinnou, citrónovou, mravenčí), salicylovou, glykosidy.

Ostružiny

Ostružiny jsou zdrojem vitaminu C, K, jsou velmi bohaté na karoteny, silné antioxidant, minerální látky fosfor, draslík, železo, hořčík, vápník mnohé z vitaminů skupiny B.

Jahody

Obsah vody v jahodách se pohybuje mezi 80 až 90%. Obsahují vysoký podíl vitaminu C. Jsou zdrojem vysokého obsahu vitaminů A a organických kyselin (jablečná, citrónová, chininová, šťavelová).

Hrozny

Bobule hroznového vína jsou bohaté na vitamin C, vitaminy skupiny B s výjimkou B12, draslík, mangan, hořčík, vápník, železo, bor, sodík. Dále obsahují jednoduché bílkoviny, aminokyseliny, pektiny a cukry. Vinná réva je rovněž výborným zdrojem antioxidantů, v plodech se nachází flavonoidy.

Borůvky

Borůvky obsahují vysokým obsah vitaminu C, dále provitamin A, vitaminy skupiny B, beta karoten, tanin, minerály (železo, vápník, draslík, zinek, mangan), antokyany (odpovídají za hezkou barvu ovoce).

Klikva

Klikva je velkým zdrojem vitaminů C, A, B1, B2 a B6 a minerálních látek, organických kyselin, obsahuje karotenoidy.

Moruše

Plody moruší jsou velmi podobné ostružinám. Obsahují vitaminy A, C, E, B, minerální látky, kyselinu listovou, jsou bohaté na železo.

Skořápkoviny – vlašské ořechy, lískové ořechy, jedlé kaštany aj.

Vlašské ořechy

Obsahují až 70% tuků obsahujících zejména zdravé nenasycené mastné kyseliny, (převážně omega 3 kyselinu), jsou bohaté na vitaminy E, B1, B6. Obsahují minerální látky hořčík měď, fosfor, draslík, zinek, kyselinu listovou.

Lískové ořechy

Jsou velmi bohaté na vitamin B3, B6, na kyselinu listovou, vitamin E, fosfor. Obsahují až 62% tuků. Nemají téměř žádné sacharidy.

Jedlé kaštany

Jedlé kaštany obsahují vitaminy A, B1, B2, B5, B6, minerální látky - kalcium, fosfor, draslík dusodium, síru, magnezium, železo, obsahují také hodně škrobu, cukru a bílkovin. Jí se po uvaření či pečení a jsou bezlepkové. Po rozemletí se přidávají do zvěřinových paštik.

Ovoce tropů a subtropů

Jižní, exotické ovoce- citrusové ovoce, banány, ananas, kiwi, avokádo aj.

 

Ovoce

  • Meloun je vlastně zelenina, stejně jako např. dýně?
  • Citrón vám pomůže se zápachem v ústech. Zabraňuje totiž kvašení a tím i k vytváření nepříjemného zápachu z úst. 
  • Červená jablka obsahují ve své slupce látky, které dokáží zabránit vzniku rakovinné buňky.
  • Marakuja je nazývana vášně. Sníte-li toto ovoce, zamilujete se do prvního člověka, kterého potkáte. Tak alespoň praví legenda.
  • Šťáva z višní prodlužuje spánek.
  • Přivoníte-li k ananasu a je z něho cítit typická nasládlá chuť, je zralý a vhodný ke konzumaci.
  • V pozdní době kamenné mělo jablko velikost přibližně 2-2,5cm
  • Než byl znám cukr, zavařovalo se ovoce bez něj. Znamenalo to proces několika dnů, ale zavařenina či povidla pak vydržela v dřevěných nádobách i několik let.
  • Čerstvé datle pomáhají při křečích v žaludku
  • Slupka od banánu vám pomůže proti svědění pokožky popíchané od komárů
  •  Mandarinky a pomeranče obsahují pektin (forma rozpustné vlákniny), který pomáhá výrazně snižovat hladinu krevního cholesterolu a pomáhá udržovat funkci střev.
  • Maliny odvodňují tělo, navíc působí proti kornatění tepen
  • Angrešt snižuje množství kyseliny močové a proto je vhodný pro ty, kteří mají problém s artrózou.

 

 

0 komentářů u „Ovoce