Nechutenství po ránu aneb jak se znovu naučit snídat


[Total: 1    Average: 5/5]

Známe to asi všichni – ráno vstaneme a uvědomíme si, co všechno nás ten den čeká. Je trochu shon, nebo se něco nedaří, a my se tak dostáváme pod tlak. Určitě jsme někdy všichni zažili klasické hektické ráno.

Na jídlo není klid, a když se přidá stres, tak se nám stáhne žaludek, a pak se může lehce stát, že odcházíme z domu bez snídaně.

V dnešní uspěchané době navíc chodíme často pozdě spát a představa, že kvůli snídani vstaneme o něco dřív, je pro nás nemyslitelná.
Začít den bez snídaně je ale velmi nežádoucí a níže si vysvětlíme, proč by tomu tak být nemělo.
Dopřát tělu snídani bychom měli i za cenu obětování trošky našeho pohodlí – snídaně je nutný základ…

Nechutenství po ránu

Snídaně je základ aneb bez snídaně ani ránu…

Snídaně je bez přehánění nejdůležitější jídlo dne a měli bychom ji stihnout ideálně do hodiny od probuzení (max. do 1,5 hod.).
S nadsázkou můžeme říct, že tak dobře, jak se nasnídáme, tak dobrý den pro nás bude.

Je důležité si uvědomit, že při spánku – i přes to, že nevyvíjíme žádnou uvědomělou aktivitu, naše tělo stále pracuje (dýchání, mozková a srdeční činnost, termoregulace, regenerace svalů a tkání aj.).
Proto máme po probuzení vyčerpanou zásobu energie z večeře, a musíme ji doplnit, aby naše tělo pracovalo tak, jak potřebujeme.

Snídaně nastartuje náš metabolismus. Naopak pokud ji tělu nedodáme, přepne hned z rána do úsporného režimu a svůj metabolismus zpomalí – tělo se přepne do „úsporného režimu“.
Brzy nás dostihne únava, často pak v rychlosti sáhneme po nevhodném jídle, abychom rychle zahnali hlad – to se ale při zpomaleném metabolismu snáze ukládá do tukových zásob.

Tělo se navíc onu chybějící energii mnohdy snaží dohnat mlsáním a uždibováním – nejčastěji nás tzv. mlsná honí večer doma, když jsme v klidu, a to opět může vést k nárůstu hmotnosti. Bez snídaně si tedy zaděláváme na docela dlouhodobý a nepříjemný problém, který nás jednou doběhne.

V článku „Snídaně, které vás zahřejí a naladí na celý den“ najdete inspiraci pro přípravu vhodné snídaně.
Inspirovat se můžete také v článku „Tipy na super rychlou a zdravou snídani“.

Pokud je snídaně vyvážená, dodá nám potřebnou energii a živiny pro úspěšný start dne.  Díky hodnotné snídani a spokojenému žaludku také snáze odoláme nákupu dost často nevhodných pochutin cestou do práce.
Možná jste slyšeli, nebo sami vyzkoušeli, že není nejlepší vyrazit na nákupy jídla s prázdným žaludkem. Odrazí se to v množství a složení jídla, které si po náletu na regály v prodejně nesete k pokladně – jak se říká „Hlad má velké oči.“.

 

Absence snídaní – nechutenství po ránu

Po letech bez snídaní se může však v počátku stát, že tělo jídlo prostě odmítá a apetit ráno chybí.
Když se do snídaně přinutíme poprvé po dlouhé době, můžeme se setkat s počátečním nechutenstvím. Obvykle do sebe přes počáteční nechuť přeci jen něco dostaneme, ale místo toho, abychom se cítili lépe, může  nám být naopak těžko až nevolno.
Často to končí tak, že se po špatné zkušenosti vrátíme druhý den do starých kolejí a snídani zavrhneme.
Co s tím, aby se podobný scénář neopakoval?

Jak začít snídat?

Pokud se stalo, že jsme snídani odvykli, je dobře začínat postupně. Někdy se stává, že tělo úplně odmítá „pevnou snídani“.

Potom je dobře vyzkoušet hlavu trochu „obejít“ a zkusit snídani ve formě nápoje – shake, smoothie a podobně. Když si dáme snídani do sklenice, obelstíme hlavu, že vlastně jen pijeme a nejíme a žaludek jídlo spíš přijme.

Možná jsme patřili spíše mezi ty, kteří v běhu mezi ložnicí, kuchyní, koupelnou (případně dětským pokojem) tu a tam něco málo přeci jen zhltneme. V tomto případě není problém nechutenství – tedy jídlo jako takové, ale spíš čas.
Potom je dobře si skutečně o tu chvilku přivstat, udělat si ze snídaně příjemnou část dne a těšit se na tu dobrotu, co si po ránu nachystáme.

Snídaně

Pokud máme partnera, případně děti, pak je více než vhodné snídat společně. Jak se má dítě naučit snídat samo, když vidí, že maminka se ráno raději namaluje než se nasnídá? 
Pozitivní vzor rodičů naučí děti snídat - zvláště mladší děti o každou chvilku strávenou s rodiči stojí, tak je dobře toho využít. 

Vyvážená snídaně pomůže dětem udržet si energii ve škole, a tak nepřímo pomůže zlepšit jejich školní výsledky, v našem případě pak produktivitu práce.

Snídani si naplánujte – ušetříte si stres a čas

Důležité je vyhradit si čas – tedy upravit režim ranního vstávání a vyvarovat se tak krizových situací.
Měli bychom mít předem promyšleno, co budeme jíst, abychom měli suroviny a také představu o tom, kolik času nám zabere příprava.

Jestliže máme tu výhodu, že náš žaludek je zvyklý, že alespoň sem tam něco zobneme třeba při přípravě svačiny dětem do školy, jsme na nejlepší cestě postupně zvětšovat svoji ranní porci jídla tak, že se postupně dostaneme na ideální snídani.

Ve chvíli, kdy si připravíme snídani na talíř, lépe uvidíme, jestli obsahuje všechno, co naše tělo potřebuje. Ideální jsou “pomalé” sacharidy (neboli polysacharidy), bílkoviny i kvalitní tuky, kousek ovoce nebo zeleniny a pití.

TIP na zdravou rychlou snídani

Velmi rychlá alternativa snídaně je například kaše:

  1. Vločky si už předem večer namočíme do mléka, uschováme v lednici.
  2. Ráno je jen ohřejeme a dochutíme třeba oříšky, ovocem, lžičkou medu nebo čtverečkem kvalitní vysokoprocentní čokolády (více o čokoládách v článku „Čokoláda pro začátečníky – návod k použití“).

Teplá snídaně navíc bývá žaludkem dobře přijímaná i u „nesnídačů“.

Další variantou je pečivo (ideálně celozrnné), s pomazánkou (kterou si už můžeme předem připravit večer). K tomu přidáme kousek zeleniny a vyvážená snídaně je na světě.

Od rána dodržujme i pitný režim!

Vlastně ještě chybí maličkost, ale velmi důležitá – něco k pití. I naše orgány uvítají po ránu „sprchu“ – v noci dýcháme, potíme se, po ránu jdeme všichni na toaletu, a tím vším ztrácíme cenné tekutiny, které je potřeba doplnit.
Ideální je bylinkový nebo ovocný čaj, pokud potřebujeme trochu vzpruhy, je lepší volba zelený čaj než káva. Ten nám dodá energii postupně a na delší dobu.

TIP
Přečtěte si, „Jak si správně připravit zdravý čaj“.

Pokud nechceme nic teplého, postačí i voda, ideálně bez bublin. Pro zpestření může být i sklenička čerstvě vymačkané ovocné šťávy nebo 100% džusu.

Zázračné účinky má prý „Kombucha – lišejník se skvělou pověstí“, ze kterého se vyrábí zdraví prospěšný kvašený nápoj – zvládnete to sami jednoduše doma podle návodu na výrobu kombuchy.

Autorem článku je Nutrifit – komplexní řešení ve výživě

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*