Jaké jsou zdravotní benefity luštěnin?


[Total: 1    Average: 5/5]

Fazole a hrách jsou semena z rodiny „fabaceae“, běžně známé jako luštěniny. Jsou cenově dostupným zdrojem bílkovin, vlákniny, minerálních látek, stopových prvků, vitamínů a jiných fytonutrientů. Nabízejí mnoho benefitů pro zdraví člověka.

Jaké jsou zdravotní benefity luštěnin

Existuje celá řada různých druhů luštěnin. Často se omezujeme pouze na přípravu několika vybraných druhů. Fazole lima, černá fazole, fazole černé oko, navi, mungo, pinto, adzuky nebo fazole ledvina, červená, černá, žlutá, hnědá nebo zelená čočka.  Známe také mnohé druhy bobů.

Všechny druhy však potřebují kulinářskou úpravu, aby byly stravitelné. Nejběžnější je namáčení a vaření. Níže si přiblížíme některé hlavní benefity luštěnin.

Zdroj bílkovin

Fazole obsahují aminokyseliny, které se podílejí na vytváření nových bílkovin v našem organismu. Protein je životně důležitá živina, která hraje klíčovou roli v mnoha metabolických dějích.

Zdroje bílkovin lze rozdělit dle komplexnosti do dvou kategorií: úplné a neúplné. Živočišné produkty, sója a quinoa jsou kompletní bílkoviny, což znamená, že obsahují všech devět esenciálních aminokyselin.

V kombinaci se semeny a ořechy, rýží nebo bulgurem tvoří luštěniny stejně vydatnou a komplexní bílkovinu, jakou nalézáme v kategorii „úplné“ - komplexní druhy bílkovin, tedy maso, mléko, sója, quinoa nebo vejce.

Folát

Luštěniny obsahují několik důležitých živin. Velmi významnou živinou je tzv. folát. Sušené fazole obsahují téměř dvojnásobek folátu, než fazole uchovávané v konzervách. Takže je lepší dát si tu práci a vařit ze sušených. I přesto konzervovaná podoba fazolí stále obsahuje více folátu než mnoho jiných potravin.

Nedostatek folátu může způsobit několik zdravotních obtíží:

  • slabost
  • únava
  • bušení srdce
  • ztráta chuti k jídlu
  • podrážděnost

Dalšími důležitými živinami, nacházejícími se ve fazolích, jsou např. zinek, železo, hořčík nebo vláknina. Ta je nepostradatelná pro správnou funkci střevní mikroflóry. Bez vlákniny ve stravě nemůže správě fungovat ani střevní mikrobiota a bez ní je výrazně oslaben také náš imunitní systém, a celá řada dalších pochodů v lidském organismu nefunguje správně.

Antioxidant

Fazole jsou bohaté na antioxidanty – polyfenoly. Antioxidanty bojují proti účinkům volných radikálů, které negativně ovlivňují celé spektrum procesů v našem těle. Od fyzického stárnutí přes rakovinu až po zánět.

Pozitivní vliv na srdce

Lidé, kteří pravidelně konzumují luštěniny, mohou mít menší sklony k úmrtí na srdeční infarkt, mrtvici, selhání nebo jiný kardiovaskulární zdravotní problém.

Analýza z předchozích studií z roku 2013 shledala jasnou korelaci mezi konzumací bobů a sníženým rizikem koronárních onemocnění srdce.

Další výzkum naznačuje, že fazole mohou snížit hladinu cholesterolu.

Obrana proti rakovině

Některé studie ukázaly, že fazole působí jako antioxidanty a protizánětlivé látky. Tyto účinky mohou snížit riziko rakoviny.

Výzkum zveřejněný v roce 2015 analyzoval, zda fazole mohou mít antioxidační vlastnosti, které bojují proti rakovině střev. Bylo prokázáno, že černé fazole mají nejvyšší antioxidační aktivitu.

Studie z roku 2016 rovněž zjistila, že chemické látky v černých fazolích severovýchodní Číny by mohly zpomalit růst kolorektálního karcinomu tím, že inaktivují rakovinné buňky.

Diabetes a metabolismus glukózy

Fazole mohou pomoci stabilizovat také hladinu glukózy v krvi, nebo dokonce zabránit vzniku cukrovky. Fazole mají vysoký obsah vlákniny, což může snížit hladinu glukózy v krvi.

Studie z roku 2015 u myší zjistila, že chemická látka, nacházející se v lístcích sóji, může v těle udržet zdravou hladinu glukózy.

Sójové boby také podporují zdravou funkci pankreatických buněk. Pankreas produkuje inzulin, který reguluje hladinu cukru v krvi.

Prevence onemocnění jater

Játra mohou kumulovat tuk, vzniklý při konzumaci velkého množství ovocného cukru – fruktózy. Příliš mnoho tuku v játrech může vyvolat metabolickou poruchu.

Výzkum zveřejněný v roce 2016 zjistil, že adzuki fazole zlepšují akumulaci tuku v játrech myší. Tento výsledek naznačuje, že tyto fazole mohou chránit zdraví jater a snižovat riziko jaterních onemocnění také u lidí.

Ovládání chuti k jídlu

Vláknina z luštěnin může předcházet neukojitelnému hladu/chuti na něco sladkého. Lidé se po konzumaci fazolí mohou cítit spokojeně, bez potřeby něco dalšího konzumovat.

Nezapomínejte na pravidelnou konzumaci luštěnin a obilovin. Jsou základem lidského zdraví a prevencí civilizačních onemocnění!

Zdroj článku: www.medicalnewstoday.com/articles/320192.php

Autorem článku je Jakub Pawlas

Tags:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*